Gästbesök: Meron om Tim Burton

Dags för ett gästblogg inlägg igen! Den här gången får vi återigen ett bidrag av Meron. Hon bloggade tidigare i år om filmen Scott Pilgrim vs the world. I dagens inlägg skriver hon om regissör som vi har som gemensam favorit:

TIM BURTON – FILMSKAPARE, KONSTNÄR, VISIONÄR

Det är julaftonsmorgon. En liten flicka sätter uppspelt på TV:n i hopp om att få se en av de många filmerna som visas just denna tid varje år. Flickan förväntar sig jultomtar och familjekärlek, men möts istället av underliga varelser som sjunger något om Halloween…och vem är föresten den där skelettliknande mannen med alldeles för långa armar och ben?

Detta var första gången jag fick se, eller snarare uppleva, The Nightmare Before Christmas, och skelettet visade sig vara Jack Skellington, ledaren i Halloween Town – en värld där det övernaturliga är normen. I filmen får vi se hur Jack öppnar en portal till Christmas Town och får uppleva en högtid som han aldrig ens hört talas om innan. Jack blir helt lyrisk och bestämmer sig för att föra traditionen till hans egen, mer skräckinriktade, stad. Det var med skräckblandad tjusning som jag tittade klart på filmen, mitt 6-åriga jag blev rädd för praktiskt allt i den, men samtidigt tyckte jag något fruktansvärt mycket om sättet den var gjord, det var inte likt något jag hade sett tidigare.

Nu har jag, 12 år senare, sett The Nightmare Before Christmas ett flertal gånger, och jag fullkomligt älskar den. Filmen är regisserad av Tim Burton, och fungerade nästan som en gateway-drog till hans verk – jag är praktiskt taget beroende.

Tim Burton har en väldigt distinkt och unik stil som man tydligt kan se i både hans filmer och illustrationer. Hans verk brukar vara mörka och udda, men det går aldrig så långt att det blir otäckt. Det jag älskar med Burton är han har en otrolig fantasi, han kan skapa världar som känns kompletta – omgivningarna har inte skapats runt huvudkaraktären, utan är lika naturliga som världen vi lever i.

Några av de många filmerna Burton skapat är Sweeney Todd, Corpse Bride och Alice in Wonderland , och förutom regissören finns även en annJohnny Depp & Helena Bonham Carter i Sweeney Toddan gemensam nämnare – i alla medverkar Johnny Depp och Helena Bonham Carter. Tim Burton verkar ju uppenbarligen ha dem som favoriter när det gäller att rollsätta sina filmer, vilket är förståeligt. Det finns något visst med dem som kommer fram när de spelar sina Burton-karaktärer – de förstår hans vision.

Tim Burton har alltid illustrerat, redan innan hans tid i filmvärlden, även om det mest är för honom själv, och förra året fanns hans illustrationer, tillsammans med rekvisita från hans filmer, i en retrospektiv utställning på Museum of Modern Art i New York.

Förutom utställningen finns boken The Art of Tim Burton publicerad, där finns bland annat privata illustrationer som han från början aldrig hade planerat att visa någon. Några av dem är illustrationerna som Burton gjorde till Helena Bonham Carter, som förutom medverkande i hans filmer även är i ett förhållande med honom. Bonham Carter har berättat att Burton är väldigt introvert och har svårt att uttrycka sina känslor i ord, därför gjorde han, istället för kärleksbrev, kärleksteckningar till henne. Detta tycker jag representerar honom på ett förträffligt sätt – det naturliga sättet för honom att uttrycka sig är genom hans konst, som talar för vem han är bättre än ord någonsin skulle kunna.

—————————————————————————————————–

Tack, Meron!

Vill du läsa inlägget om Scott Pilgrim hittar du det här.

/Sofia

5 Responses to “Gästbesök: Meron om Tim Burton”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 20, juli, 2011 kl. 12:41 e m

    Vilket härligt Tim Burton-inlägg Meron!
    Fick jättestort sug efter att se om min favorit Corpse Bride, skeletthunden i lådan säger jag bara åh åh åh 🙂

  2. 2 Clarisa R Ronge 23, juli, 2011 kl. 2:07 e m

    Älskar också Tim Burton! Nu har nog Meron sett den här men visst är den superfin?

  3. 3 Sofia 24, juli, 2011 kl. 1:57 e m

    Ja den filmen är helt underbar! Även jag gillar den jättemycket.

  4. 4 Katarina 10, augusti, 2011 kl. 2:43 e m

    Tim Burton är jättebra, men Nightmare Before Christmas är regisserad av Henry Selick, som inte är så dålig han heller… han har också gjort Coraline häromåret. Burton skrev och producerade NBC men regisserade inte.

    Kanske lite pekpinnigt att säga, men jag tycker det vore synd att glömma bort Selicks insats.

  5. 5 Sofia 11, augusti, 2011 kl. 12:55 e m

    Intressant! Din kommentar visar kanske på just att Selick inte är lika förknippad med NBC som Burton. Och det är ju såklart synd!

    Bra att du kommenterade tycker jag.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


