FRIDA NILSSON – Flaskposten intervjuar

Frida Nilsson. Foto: Mia Carlsson

Frida Nilsson är författaren som skrivit några av Flaskpostens verkliga favoritböcker!

Samtliga går dessutom utmärkt att pula in i kategorierna: MRH=mycket rekommenderade högläsningsboktips! och ”all-ålders-böcker”

Frida har även gjort barnprogram i radio och du kanske känner igen henne från tv-programmet Hjärnkontoret

Såklart ville vi gärna veta ännu lite mer om Frida och blev jätteglada när hon ville vara med på Flaskpostenintervju!  

Frida Nilsson Foto: Kalle Brunelius

Hej Frida! Hur kom det sig att du blev författare? Ända sen jag var liten har jag inspirerats av min pappa som älskar böcker och själv skriver. Jag fick alltid beröm och uppmuntran för mina egna berättelser och tycker fortfarande att det är en underbar känsla att skapa egna världar.

Hur kommer du på vad som ska hända i dina böcker?
Mina föräldrar inspirerar mig mycket med sina historier från förr. Mamma deltog exempelvis i ett antal snussväljartävlingar när hon gick på scouterna

som barn, något som inspirerade mig när jag skrev Jag, Dante och miljonerna. Pappa hade en åsna som hette Max-Olov när han var ung, när jag fick höra om den åsnan bestämde jag mig för att skriva Hedvig och Max-Olov.

Har du någon ny bok på gång?
Just nu är jag föräldraledig med min son Sven, men när han sover så händer det att jag hinner skriva några ord …

Har du någon favoritbok bland dina egna böcker?
Jag gillar alla mina böcker på sätt och vis. Men egentligen gillar jag inte Hedvig! så jättemycket, jag tycker att den är sämre än de tre senaste Hedvigböckerna.

Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb?
Roligast är att man får bestämma allting själv. Tråkigast är när man kör fast.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Ett par vingar skulle väl inte vara fel. Man ska ju resa miljösmart nu för tiden.

Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt: kräftor
– ställe: skogen
– färg: röd
– djur: uggla
– bok: ordspråk och talesätt
– webbsida: www.sbhs.se

*****************************************************************
TACK för att du ville vara med på Flaskposten Frida! Och som sagt och utlovat, snart återkommer vi med Flaskpost om senaste boken Ryska kyssen… På Frida Nilsson-återseende alltså!
/Johanna

3 Responses to “FRIDA NILSSON – Flaskposten intervjuar”


  1. 1 lena kjersén edman 22, juli, 2011 kl. 10:23 f m

    Vill du veta ändå mer om FRIDA NILSSON

    så berättar jag om henne – i efterordet till APSTJÄRNAN (En Bok Gör Alla).

    Till exempel om hur det var när Fridas busiga bassethund Siv Nilsson svalde hennes handske –
    och när Frida sprängde en lavin!

  2. 2 lena kjersén edman 22, juli, 2011 kl. 10:29 f m

    Siv LARSSON heter bassethunden

    (dertär matten som heter Nilsson)

    och om du vill köpa en bok till veckopengspris – till exempel ”Apstjärnan” – så rekommenderar jag en bok från

    ”En Bok För Alla”.

  3. 3 Johanna 18, oktober, 2011 kl. 10:26 f m

    Värt att nämna är också att Apstjärnan (i tysk översättning) i år var nominerad till det prestigefyllda tyska Deutscher Jugendliteraturpreis!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


