Änglar – EXTRA, vrål och dåd

ÄNGLAR sägs ju sedan en tid vara det nya vita som slagit in vingarna i spåren efter vampyrvågen, som sköljde över barn- och ungdomsboksvärlden med nyåtervunnen kraft med Twilight – böckerna & filmerna.

Jag måste erkänna att jag inte är speciellt sugen på att läsa varken fallen ängla-versioner eller för den delen varulvsvarianter av Bella och Edward-sagan. DÄRETMOT har det kommit ett par andra böcker det senaste halvåret där det dyker upp änglar på lite oväntade ställen som jag läst och tyckt om, so here we go, några änglatips!

Extra : En morgon stod hon bara därFörst och främst Per Nilssons serie om EXTRA, Sofia har redan skrivit om den, men det är min änglabok-favorit, så jag passar på att påminna om den ännu en gång.

Det jag fastnade för allra mest var faktiskt att det var så svårt, både för mig och huvudpersonen Pim-Pim, att få riktigt grepp om den där mystiska tjejen som plötsligt dyker upp i klassen och uppenbarligen döljer en massa… Hon upphör INTE att INTRESSERA, och det är ju bra för det är flera böcker på väg vad jag har förstått!

Omslagsbild: Djävulsdåd och änglavrålDen andra boken är Helena von Zweigbergks Djävulsdåd och änglavrål där jag särskilt gillade det befriande och ovanliga sättet att säga ifrån i slutet!

Precis som i EXTRA är det här en vardagsverklighet som blandas upp av jord-främmande element och förvirrar huvudpersonen med sin låtsaskompis-känsla. Ett klassiskt Karlsson-på-taket-inslag som jag faller för i ren LÄS-/BOK-UPPLEVELSENOSTALGI som går ända bak till Alfons Åberg-tiden – leken blir levande, men de vuxna är utestängda!

Boken om änglarDet tredje tipset är en liten lättläst bok från faktabokshyllan: Boken om änglar av Andreas Palmaer där vi får veta mer om olika änglamyter, sorters änglar och några roliga änglatest-tips att prova på kompisar och andra misstänkta som dyker upp i ens närhet. Släck i badrummet så får du se om det lyser några glorior till exempel! Roligt och intressant på samma gång.

Slutsats – änglar i böcker kan i godartade fall vara nästan lika fascinerande som änglar på kyrkogårdar!

/Johanna-snart på helgbesök på en kyrkogård i närheten!

2 Responses to “Änglar – EXTRA, vrål och dåd”


  1. 1 Clarisa R Ronge 23, juli, 2011 kl. 1:59 e m

    Det finns en jättebra spansk fantasyförfattare som heter Laura Gallego och som har skrivit flera böcker med änglar i. http://www.lauragallego.com/ och hennes änglar är mycket coola, starka och oftast ganska farliga och mörka.
    Och i höst kommer en av hennes böcker ut på svenska! http://www.bokus.com/bok/9789170282140/minnen-av-idhun-motstandsrorelsen/ Men den har jag inte läst …
    Annars älskade jag Per Nilssons Extra! Fallen ängeln tyckte jag var så tråkig att jag inte orkade läsa ut den …

  2. 2 flaskpostenJohanna 25, juli, 2011 kl. 7:50 f m

    Mh, mörka och coola änglar låter helt klart intressant , tack för spännande tips!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


