Havsdrömskt i DEN JAG VAR och i JULI

Nu har jag precis avslutat två ungdomsböcker som jag tycker påminner lite om varandra i läskänsla. Det är Meg Rosoffs Den jag var och Tania Kjeldsets Juli. Omslagsbild: Juli

Båda är vad jag skulle vilja beskriva som FINSTÄMDA på ett lite DRÖMSKT sätt. Något som passar det här varma, lite disiga, fuktiga sommarläsvädret väldigt bra!

Båda böckerna utspelar sig till stor del nära havet.

I Den jag var får vi följa en 16-årig internatskolekille och hur han lär känna den hemlighetsfulla Finn, som bor ensam i en sjöbod på en strand någonstans vid den engelska östkusten. I kontrast till den regelstyrda och mobbningspräglade internatskolemiljön blir den nya vännen Finns frihetsliv starkt lockande, men svårnåeligt. Inte nog med att försöka nästla sig ut från skolan ostraffad. När de väl träffas är Finn tystlåten och deras vänskap blir  komplicerad och ofta utmanande, men MAGNETISK!

I Juli befinner vi oss på Shröderön dit 15-åriga Elin åker och bor hos sin farmor varje sommar. Men den här sommaren blir det inte som förr. Hon och sommarkompisen Sara har glidit ifrån varandra och blir ovänner. Dessutom dyker det upp en ny kille bland sommargästerna som fångar Elins intresse: Kato! Redan på bussen på vägen dit börjar de prata och tänka på varandra, men det finns något svårt som Kato försöker dölja.
Kapitlen växlar mellan Elins och Katos berättelse från ön, vilket jag tycker om. Det blir som att titta ut på samma sommarö, mot samma händelser men från olika håll.

Båda böckerna är ett stillsamt, sugande, havsdrömmigt sätt att avsluta juli på!

/Johanna

3 Responses to “Havsdrömskt i DEN JAG VAR och i JULI”


  1. 1 Sofia 29, juli, 2011 kl. 12:29 e m

    He he jag tror att Kato försöker dölja att han egentligen är en ond riddare…

    Nädå. Men kul att du gillar Juli. Vill också läsa den och eg. nu på sommaren. Den verkar vara en perfekt sommarläsningsbok. Men det får bli till hösten och kanske funkar den då som en perfekt längta-till-sommaren-bok.

  2. 2 flaskpostenJohanna 29, juli, 2011 kl. 1:25 e m

    Yes med ett hjärta av STEN!
    Jag tror att det kan fungera mycket bra som en längta-till(baka)-till-sommaren-bok 🙂

  3. 3 Sofia 29, juli, 2011 kl. 8:38 e m

    då får det bli en sådan bok för mig. Att läsa en grå novemberdag.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


