We´ll always have summer – oh NO!

Sommaren närmar sig sitt slut. Trist. Semestern är för mig inne på sina sista dagar. Skulle kunna tänka mig att vara ledig ännu längre.

En bok som jag däremot med glädje la ifrån mig när den var slut: We´ll always have summer av Jenny Han. Innan jag läste WAHS hade jag från en säker källa hört att den inte skulle vara lika bra som de två tidigare delarna i serien om Belly och hennes kärlek till bröderna Conrad och Jeremiah. Det stämde, tyvärr. Trots att jag hoppades att jag kanske skulle tycka om boken.  Ska du ändå läsa boken kanske du ska sluta läsa inlägget för nedan kommer SPOILERS.

Vad var det då jag inte tyckte om med WAHS? Handlingen! Vilket är hela boken… Den går ut på att Belly får reda på att Jeremiah haft sex med en annan tjej under en kort period då de (Belly och Jeremiah) were on a break*. När Jeremiah bett om ursäkt 1000 gånger friar han och Belly säger ja. Resten av boken är sedan en seg massa av bröllopsbestyr, föräldrar som inte vill att de ska gifta sig och Bellys velande mellan Conrad och Jeremiah.

Bellys velande engagerade mig ungefär noll komma noll procent. Hon är bara störande och jag ville säga åt henne att skärpa sig. Samt hur konstigt är det till exempel att hennes mamma inte tycker att B & J ska gifta sig när de är i 19-års åldern (och beter sig som 12…)? Inget konstigt alls.

Nej det här var en trist upplösning på två tidigare fina och bra böcker. Johanna har bloggat om de två tidigare delarna här.

* We were on a break. Exakt samma upplägg finns i tv-serien Vänner, vilken väl få har missat. Annars ta en titt här:

/Sofia

7 Responses to “We´ll always have summer – oh NO!”


  1. 1 maria 12, augusti, 2011 kl. 5:55 e m

    Jag trodde att jag hade kommit över besvikelsen, men nu upptäcker jag att jag inte hade det :S

    Handlingen är verkligen problemet. Jag hade ingen förståelse för Belly alls och varför det var så bråttom. Jag ville kunna stå på hennes sida, men istället höll jag med de andra för det var så uppenbart vilket dåligt beslut det var.
    Och om jag började gilla Jere i tvåan så var det i stort sett bortblåst i trean.

  2. 2 Clarisa R Ronge 12, augusti, 2011 kl. 6:29 e m

    Och att de inte hade haft sex trots att de varit tillsammans så länge och gick på College! Så himla fånigt. Tyckte också att bröllopet var så otroligt ointressant, gillar verkligen inte bröllopsbestyr. Usel bok som förstörde upplevelsen av de första två böckerna för mig. Börjar misstänka att Jenny Han kanske inte är så bra trots allt.

  3. 3 maria 12, augusti, 2011 kl. 7:10 e m

    Ja, sexet var fånigt. Som att det är OK att skriva om college i YA så länge de inte har sex. Först (när jag läste Johanna L:s intervju med Han om den här boken) fick jag intrycket att de skulle vara ännu äldre. Men åldern och oskulden känns som en oefterfrågad anpassning till marknaden.

  4. 4 maria 12, augusti, 2011 kl. 7:16 e m

    …och med oefterfrågad menar jag att VI inte bett om den. Men kanske/förmodligen gjorde någon annan det.

  5. 5 Sofia 13, augusti, 2011 kl. 12:39 e m

    Jag ville också så gärna hålla på Belly och fortsätta tycka om J. Men nej. Det där med sexet håller jag också med om. Kan mycket väl tänka mig att det är en marknadsanpassad inställning/påtryckning på Han. Minsta lilla sex i YA-böcker i USA verkar ju som om de kan göra dem bannlysta.

    Jag kommer förmodligen ändå att läsa en ev. ny bok av Jenny Han. Hoppas att hon återhämtar sig!

  6. 6 Julie 4, november, 2011 kl. 5:45 e m

    Men ne fy! Jag som precis läste ut andra boken och hoppades på att hon skulle bli tillsammans med Conrad! Jeremiah känns som en bror för henne. Nu tappade jag lusten helt för att läsa tredje boken!

  7. 7 Sofia 5, november, 2011 kl. 4:31 e m

    Ja det är verkligen synd att inte trean håller.. Ettan är ju jättebra och tvåan tyckte jag också var bra.

    Men du kanske ska läsa trean i alla fall…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


