Grattis Stefan Casta!

Snabbare än Lucky Luke drar sin pistol har nyheten om att Stefan Casta vunnit Barnens Romanpris för sin bok Den gröna cirkeln spridit sig i diverse sociala medier.

Grattis säger såklart även Flaskposten till Stefan!

Samt funderar lite över då och nu, tiden innan sociala medier och tiden efter dess intåg i samhället. Hur hade nyheten om bokpriset spridits låt oss säga för 30 år sedan, 1981? Via radio såklart. Tidningar dagen efter. Kanske tv? På biblioteken och i bokaffärerna hade förmodligen personalen skyltat med boken och info om priset.

Känner mig som 100 år som tycker att sociala medier är både hur bra och häftigt som helst men också stressande. Måste allt gå så himla snabbt hela tiden? Nog om det. Nu ska jag blogga klart inlägget innan jag lägger upp det på facebook och skickar iväg en twitter.

Boken då? Jag läste för några månader sedan de ca 50 första sidorna. De var bra och ganska spännande. Varför jag inte läste klart boken? Just då hade jag lust att läsa en annan typ av böcker så jag kände att Den gröna cirkeln blev åsidosatt. Bättre då att läsa den när jag verkligen vill.

Läs mer om priset och om Stefan Casta här.

 

/Sofia

1 Response to “Grattis Stefan Casta!”


  1. 1 lena kjersén edman 12, augusti, 2011 kl. 3:39 e m

    JA. fort går det – men hur är det med effekterna? Vad händer nu?

    När jag var barnbibliotekskonsulent så gjorde man på folk- och skolbiblioteken en massa kul jippon runt utdelningen av Nils Holgersson-plaketten och Elsa Beskow-plaketten. I dag är det väldigt t-y-s-t runt de priserna och andra litterära barnbokspriser.

    Jag träffar ute på skolor och bibliotek alldeles för många människor (lärare till exempel) som inte ens känner till vilka som har fått det allra finaste priset – ALMA -priset.

    Hoppas att det här radiopriset till Stefan Casta uppmärksammas på biblioteken på en massa roliga sätt.

    Jag imponeras av att elvaåringarna hade läst och tyckt om den här inte helt lättillgängliga miljöboken (jag tycker också mycket om den), för jag har ännu inte träffat någon vuxen – förutom två tidningsrecensenter – som har läst och kommenterat den. (Men jag kan ha missat några bloggare, hoppas det.)

    Grattis Stefan, grattis Opal, grattis alla miljömedvetna och läsglada människor!
    Stort tack till de bokdiskuterande barnen!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


