Tordyveln flyger i skymningen ska bli film!

I dagens DN läser jag att en av mina absoluta favoritböcker ska bli film: Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Det fantastiska sommaräventyret som Annika, Jonas och David får vara med om. Egyptiska statyer, mystiska röster på kassettband, växter som lever, konstiga telefonsamtal… Prosten Lindroth!

Min första tanke: JA VAD KUL!

Min andra tanke: NEJ BARA DE INTE… och så började jag rabbla upp ”bara inte”-saker för mig själv.

Jag har ganska svårt för svensk film. Skådespelarna pratar ofta onaturligt och som om de stod på en teaterscen (a r t i k u l e r a r). Och det är ungefär samma skådespelare med i varenda film. Nu är ju Sverige ett litet land men om Lena Endre eller Helena Bergström kommer att spela Jonas och Annikas mamma skriker jag.

Tordyveln flyger i skymningen skrevs först som en radioföljetong 1976, den har gått i repris flera gånger och är mycket, mycket bra. Två år senare 1978 blev det en bok. Vad vill jag då säga med det här?

Tordyveln flyger i skymningen utspelar sig INTE 2013 (då inspelningen startar). Den utspelar sig på 1970-talet. Hör ni det, filmmakare?! Snälla, snälla, snälla modernisera inte handlingen, i alla fall inte för mycket. Inga mobiltelefoner! Annika ska inte ha på sig svarta tajts, converse och tröja som är en klänning som är väldigt kort över. OBS! Jonas får en kassettbandspelare i födelsedagspresent. Inget annat.

Jag slutar här. Men med skräckblandad förtjusning kommer jag att följa informationen om filmatiseringen. Är dock för tillfället väldigt tveksam till om jag kommer att se filmen.

På gamla Flaskposten har jag tidigare skrivit om Tordyveln.

Även här på nya Flaskposten har vi skrivit om boken.

/Sofia

2 Responses to “Tordyveln flyger i skymningen ska bli film!”


  1. 1 Ela 18, augusti, 2011 kl. 9:53 f m

    Åh vad roligt! Och åh vad plågsamt detta kommer bli… Håller helt med om allt du skriver. Speciellt det om svensk film i allmänhet, att alla talar så onaturligt. Allt blir till en journalfilm från trettiotalet.

  2. 2 Sofia 18, augusti, 2011 kl. 6:55 e m

    Visst är det dubbelt det här med filmatiseringen av Tordyveln. Å ena sidan vill jag se och å andra sidan inte.

    Och ja vad är det med talet i svensk film? Mycket märkligt fenomen.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


