Lou 5: Laser Ninja snart här men först Förälskelser

I dagarna har jag återigen läst Lou-böckerna av Julien Neel. Tidigare har jag skrivit om del 1 – 3, vilka jag tyckte mycket om. Del 4, Förälskelser fastnade dock inte lika mycket, inte heller nu när jag läste den för andra gången.

I Förälskelser har Lou tagit klivet från barn till tonår. Varma sommarlovsdagar tillbringas med kompisarna Mina, Karine och Marie-Emelie på den senares landställe (=herrgårdsliknande lyxhus). Temat i boken är, som titeln säger, förälskelser. Kompisarna letar killar och träffar på ett coolt gäng där ingen mindre än Lous f.d. pojkvän/föremål för beundran Tristan ingår.

Förvecklingar och avundsjuka följer i tonårsdramat.

Samtidigt är Lous mamma ute på turné med sin bok och med på resan har hon pojkvännen Richard. Här har vi Förälskelsers behållning enligt mig. Mammans lite småkatastrofala turné skildras med mycket humor. Hos Lou blir historien mer urvattnad och även om jag tycker den är underhållande blir jag inte engagerad.

En orsak kan vara skillnaden till del 3; Busskyrkogården som var mörkare både i handlingen och i färgskalan. Det tilltalar mig mer och bidrar till att Lou känns mer egen som serie. Busskyrkogården är min favoritdel av serien, mycket tack vare svärtan.

Även om Förälskelser inte är lika bra som tidigare delar (fortfarande bra kan tilläggas) ser jag fram emot del 5: Laser Ninja.

I slutet av oktober kommer boken och om du vill läsa vad den handlar om kan du klicka här.

På Barnkanalen går Lou som serie. Jag har ännu bara tittat på ett avsnitt och det var helt okej. Tyvärr dubbat till svenska och jag har väldigt svårt för det, ser helst tv och film på originalspråk/textat. Även om jag läser böckerna översatta till svenska så pratar Lou och de andra franska i min hjärna. Är det konstigt?

Eftersom jag är hemma och snorar idag ska jag dock ge tv-serien fler chanser. Jag kanske vänjer mig vid rösterna.

Det jag tidigare skrivit om Lou-böckerna här på Flaskposten hittar du här.

/Sofia

 

3 Responses to “Lou 5: Laser Ninja snart här men först Förälskelser”


  1. 1 Sofia i Bokmilaskogen 12, september, 2011 kl. 5:24 e m

    Det verkar vara många som uutrycker sig lyriskt om Lou-böckerna. Jag måste med andra ord försöka få tag i dem! Själva tecknarstilen verkar ju dock vara åt det lite mer naiva hållet. Passar det ihop med ”allvaret”, tycker du?

  2. 2 Clarisa R Ronge 12, september, 2011 kl. 7:07 e m

    Vet du, jag har Laser Ninja på franska (köpte i somras). Trodde att jag skulle komma långt med tre års franskastudier på gymnasiet, men förstår ingenting! Jag gillade verkligen Förelskelser, precis lika mycket som de andra delarna i alla fall. Det händer ganska omvälvande saker i Laser Ninja som jag kunde uppfatta trots min usla franska …

  3. 3 Sofia 12, september, 2011 kl. 7:34 e m

    Sofia: jag tycker att tecknarstilen funkar både med allvaret och det humoristiska. Samt även som i Förälskelsers fall – det lite mer färgglada. Att det är ganska ”enkelt” tecknat är en av sakerna jag tycker om med serien. Ändå är det en hel del detaljer att upptäcka.

    Clarisa: ja, jag läste på Bokus lite om handlingen och det verkar vara en hel del dramatik. Kul att du provade läsa på franska! Själv kan jag ingenting av språket så jag väntar ivrigt på översättningen.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


