Det röda trädet och Shaun Tan får pris – igen

Idag har jag städat i mina bokhyllor. Det tog nästan hela dagen eftersom jag allteftersom började bläddra och läsa i flera av böckerna. En bok jag hade glömt (hrm) bort att jag ägde och som gjorde mig otroligt glad när jag såg var Shaun Tans Det röda trädet:

Det finns nästan ingen finare, mer melankolisk, ledsam, tänkvärd men ändå hoppfull bok. Shaun Tan fångar på pricken den där tristessen som kan komma krypande när man minst anar det. När allt känns grått och deppigt.

Sen det lilla hoppet, som tack och lov finns på slutet.

När jag städat färdigt, ätit mat och kollat på ett avsnitt av Veronica Mars öppnade jag så min mejl. Och vad finns där – information om att Shaun Tan vunnit årets Urhundenplakett för bästa översatta seriebok. Priset får han för Ankomsten. Roligt!

Jag undrar om Shaun Tan börjar bli van att få priser?

Urhundenplaketten delas ut av Seriefrämjandet. Läs mer om priset på deras hemsida.

Vi har tidigare skrivit om Shaun Tan på Flaskposten, bland annat från ALMA-prisutdelningen våras.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


