En levande bokrelease på Palatset

Ikväll har jag varit på kanske det finaste boksläppet någonsin. Boken det handlade om är Cornelia Funkes nya Spökriddaren och hans väpnare. Festplats var Palatset på Riddarholmen, en perfekt miljö för att fira en bok om spöken.

Fina lokaler är en sak men inte nog med det; Cornelia Funke själv var gäst! Förra året hade bokälskande ungdomar på Palatset ordnat en släppfest för boken Reckless. Cornelia hörde talas om den festen vilket ledde till att hon ville komma och delta i årets fest.

Fina lokaler och författaren på plats men inte nog med det. Palatsets teatergrupp spelade upp sin tolkning av delar av boken i en klart imponerande pjäs. Här var det ungdomarna själva som arbetat fram pjäsen (tillsammans med en regissör som var vuxen). Vanliga bokprat är bra i sig men att se en pjäs som ”bookteaser”, det var speciellt.

Festen avslutades med att två ungdomar intervjuade Cornelia. Det gjorde de galant.

Med mig på släppfesten hade jag min kamera. Alla som följer Flaskposten har tidigare fått ta del av de blurriga bilder den tar. Ikväll inget undantag.

Först ut en glad Cornelia Funke:

Pjäsen inleds med stämningsfullt fiolspel. Lite bakom en pelare:


Intervjun med Cornelia. Bland annat fick vi veta att inspirationen till boken kom till Cornelia vid ett besök i katedralen i Salisbury (staden där boken utspelar sig). Hon tror själv på spöken och skulle gärna vilja se några. Kvällens pjäs tyckte hon var magisk:

Sist en bonusbild på den fantastiska trappan som ledde upp till festen:

Jag blev väldigt nyfiken på boken och kommer att läsa den så snart jag kan. Du kan läsa mer om boken på Opal bokförlags hemsida.

Cornelia Funke har en facebooksida, gå med där om du är nyfiken på mer om henne.

Slutligen ett bonustips: om du någon gång besöker Salisbury, missa inte katedralen! Jag har själv varit där och förstår att Cornelia blev inspirerad att skriva en spökberättelse.

Mer information om katedralen hittar du här.

/Sofia – som verkligen behöver köpa en ny kamera…

5 Responses to “En levande bokrelease på Palatset”


  1. 1 Elin 21, september, 2011 kl. 7:12 f m

    Åh vad roligt att läsa om releasen! Har också varit i Salisburry och katedralen är verkligen dramatisk 🙂

  2. 2 Sofia 21, september, 2011 kl. 9:52 f m

    Tack, kul att du tycker det! Katedralen var otroligt häftig tyckte jag. Blir sugen på att åka tillbaka nu.

  3. 3 Hanna 21, september, 2011 kl. 3:54 e m

    ÅH vad kul att du gillade releasen! Jag var ett av spökena (det första som läste).;)

  4. 4 FlaskpostenJohanna 21, september, 2011 kl. 5:38 e m

    Aaah när jag läser det här växer avis-sjukan, blä för att det krockade med min kurs!!
    Tur för mig att du skriver och fotar så fint så att man blir med ändå på ett litet hörn :)!

  5. 5 Sofia 22, september, 2011 kl. 8:05 f m

    Hanna: absolut! Releasen var mycket fin, bra jobbat alla på Palatset och Opal! Och där ser man, att du var ett spöke. Kul! Alla ni i pjäsen var proffsiga.

    Johanna: ja det var verkligen synd att du inte kunde komma med. Men du – det ska bli roligt att ha Flaskpostenträff på söndag! Jag är mycket peppad och tänker redan på goda mackan : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


