Varför manga?

Det är en fråga du kan få svar på om du beger dig till Kulturhuset imorgon söndag. En panel bestående av bland andra mangaöversättaren Simon Lundström och serietecknaren Lisa Medin kommer, enligt Kulturhusets hemsida, diskutera följande frågor: Men varför detta intresse för tecknat? Varför inspireras man av japansk kultur? Och varför väljer man att kalla det för manga eller anime?

Plats för samtalet är Bibliotek Plattan klockan 15.00. För mer information besök Kulturhusets hemsida.

Själv läser jag ytterst sällan manga men tycker att fenomenet i sig är intressant. Vid en tidigare föreläsning om manga fick jag bland annat höra att det i Japan ges ut manga för alla och i alla ämnen man kan tänka sig till exempel fanns det manga för pensionärer och manga som instruktionsböcker om hur man lägger upp sin ekonomi. Det är på ett helt annat sätt än här i Sverige där manga (i alla fall som jag märker det) mest anses vara något för yngre barn.

Av den mangan jag själv har läst är min favoritserie Emma av Kaoru Mori. Serien har en klassisk handling, fattig flicka och rik pojke blir kära och stöter på hinder. Den utspelar sig i 1800-talets England och det är därför jag fastnade för den. Emma har en ”verklig” handling i jämförelse med all äventyrsmanga om fantastiska figurer som kan förvandla sig. Kaoru Mori verkar har lagt ner otroligt mycket arbete på detaljer och miljöer och som en sucker för England under 1800-talet tilltalar det mig.

Spännande, välgjort och intressant! Men allt det här har jag nästan redan skrivit på gamla Flaskposten.

6 Responses to “Varför manga?”


  1. 1 lena kjersén edman 1, oktober, 2011 kl. 3:01 e m

    Har inte intresset för manga hos ungdomar minskat väldigt?

    I alla fall är det så bland mina f d mangaläsande vänner –
    men de kanske är otypiska?

    Jag äger ett 40-tal orörda mangaböcker (Arakawa, Sugisaki …).
    Vill någon mangaentusiast ha de böckerna , så varsågod.

  2. 2 Sofia 2, oktober, 2011 kl. 11:34 f m

    Inte om man ser till efterfrågan på de två folkbibliotek där jag jobbar…

    Numera måste jag ofta (tyvärr) svara att det inte går att få tag på titlarna de frågar efter på svenska eftersom de inte översätts längre. Synd.

  3. 3 Sofia i Bokmilaskogen 2, oktober, 2011 kl. 4:38 e m

    Jag är inte heller någon jättemangafantast, men gillade verkligen ”Maison Ikkoku”, som är en slags blandning mellan humor, romantik och drama från 80-talet. Den handlar om en kille som försöker komma in på universitetet i Tokyo. Under tiden bor han inhyrd i ett hus med en massa stollar och naturligtvis blir han kär i föreståndaren. 🙂 Finns även som anime.

  4. 4 Sofia 2, oktober, 2011 kl. 8:19 e m

    Låter intressant! Tack för tipset (som jag nu googlat). Det är kul när man hittar något man gillar i ett otippat ”sammanhang”.

  5. 5 Staffan ifrån Staffars 4, oktober, 2011 kl. 11:41 f m

    Hej, kul att du gillade samtalet. Nu har finns större delen av samtalet upplagt på youtube av en vänlig själ.

    mvh

    Staffan ifrån Staffars

  6. 6 Sofia 4, oktober, 2011 kl. 6:51 e m

    Vad roligt att någon filmade det hela! Tack för tipset.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


