Därför manga! Eller?

Igår promenerade jag till Kulturhuset och lyssnade på paneldiskussionen om manga som jag skrev om här. Panelen bestod av Staffan Dahlberg från Staffars serier, Lisa Medin (serietecknare), Emma Åstrand (konventarrangör och mangafantast) samt Simon Lundström (mangaöversättare och mangaguru). Moderator var Tomas Antila (även han serieskapare m.m.). I mina manga-oerfarnaögon en mycket kompetent och kunnig panel och moderator. De var väl insatta i ämnet och kom flera gånger in på sidospår som ledde vidare till intressanta utflykter.

En stor del av diskussionen gick åt till ämnet: varför ges det inte ut mangaböcker när fansen bara blir fler och fler? Det här tycker jag som bibliotekarie är en intressant fråga då vi på biblioteken märker av en efterfrågan på manga, främst från flickor i 10 – 13-års åldern (det var det även en i publiken som nämnde). Frustrerande är då att det inte finns något att köpa! Inget nytt översätts och de äldre serierna är slutsålda.

Panelen tog här upp det självklara och föga oväntade att det på förlagen 1. saknas personer med passion för och kunskap om manga vilket resulterat i 2. den manga som gavs ut har inte sålt så bra som förväntat så 3. förlagen slutar försöka satsa på manga. Synd tycker jag!

En annan aspekt är även internets intåg. Det går nu att hitta manga (på engelska) på olika hemsidor och mangafansen får då tillgång till böckerna mycket snabbare än om de skulle vänta på boken. Då blir det som Emma sa: att som läsare vänjer man sig att läsa manga på engelska vilket gör att språket känns fel på svenska (de andra i panelen höll med).

Ingen i panelen trodde eller hoppades på att det skulle bli en sådan mangaboom som det var för några år sedan. Lisa hoppades att manga och mangainspirerade serier skulle införlivas i den svenska serievärlden och att man där skulle kunna ”ge eld till svenska serietecknare”.  Panelen var även överens om att inga stora förlag (förmodligen) kommer att satsa på manga utan det krävs mindre förlag med en passion för serierna. Här nämndes till exempel Ordbilder.

Panelen fick även frågan om vad som fängslade dem med just manga. Svaret blev att det i mangan skildras riktiga känslor och att det som händer i mangan får konsekvenser. Men även det att hjältarna inte är några superhjältar utan ganska ofta motvilliga sådana som egentligen inte vill vara med var en orsak till att panelen tyckte om manga.

Avslutningsvis på det här långa inlägget det som togs upp först i paneldiskussionen: vad är manga? Manga = serie från Japan. Här det geografiska viktigt, manga är inte en speciell teckningsstil. I Sverige (och övriga världen förutom Japan då) tecknar vi mangainspirerade serier. Men inte manga. Punkt.

Det namndroppades väldigt mycket och bland annat pratades det om:

Yotsuba&!

Wet moon (inte manga)

Bleach

Emma

Paneldiskussionen som skulle hålla på i en timme höll på i nästan två! Hade inte en av arrangörerna ingripit hade den säkert fortsatt än.

Varför manga? är första programmet i en satsning på Kulturhuset om serier och grafiska noveller. En satsning jag applåderar och ser fram emot att gå igen.

Blev jag nu mer ”mangafrälst” än tidigare” Njae, tveksamt. Men jag kommer nog prova läsa lite mer manga och se om jag kan komma över min ”tröskel”.

Staffan i panelen har även han bloggat om kvällen. Läs här på Staffars Seriers blogg.

Nu är det här inlägget snart lika långt som paneldiskussionen. Manga verkar man kunna prata och skriva om hur mycket som helst.

/Sofia

3 Responses to “Därför manga! Eller?”


  1. 1 Clarisa R Ronge 5, oktober, 2011 kl. 8:27 e m

    Har inte läst så mycket manga. Men skulle gärna läsa mera! Köpte två titlar på bokmässan av Ordbilder http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789185269259/partner/smakprov och http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789185269266/partner/smakprov
    Har inte hunnit läsa än men gillar deras utgivning och så var de så otroligt trevliga!

  2. 2 Clarisa R Ronge 5, oktober, 2011 kl. 8:29 e m

    Har läst Yotsuba, men gillade sådär. Emma däremot gillade jag jättemycket! Tacksam för tips på bra manga.

  3. 3 Sofia 9, oktober, 2011 kl. 8:25 e m

    de titlarna ska jag också kolla in! Jag skulle också vilja ha tips på bra manga. Yotsuba har jag inte läst men ska nog ta och göra nu.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


