Varför manga på film:

Paneldiskussionen om manga jag skrev långt om igår finns på film, kul. Tack Staffan från Staffars serier för tipset!

/Sofia

2 Responses to “Varför manga på film:”


  1. 1 lena kjersén edman 6, oktober, 2011 kl. 10:00 f m

    Var det många ungdonar i publiken? Eller mest människor över trettio år?
    Jag har hört från så många håll – särskilt från BonnierCarlsen – att försäljningen av manga har minskat drastiskt och en hel del bibliotekarier (inte alla förstås) säger att mangaserierna står rätt orörda på hyllorna numera. ”Emma” hittar förstås fortfarande tjejläsare, men den är ju egentligen rätt o-mangisk och mycket europeisk.

    Just nu studerar jag en rapport om serieläsning, alla kategorier, inte bara manga. Storläsarna är 30+. Inte värst många ungdomar läser serier.
    Och barnserier, de finns ju knappast.

    Arbetar ni (förutom på serieteket) mycket läsfrämjamde med att sprida kunskap om serier på biblioteken?
    Det finns ju så många BRA och välgjorda serier!

  2. 2 Sofia 9, oktober, 2011 kl. 8:23 e m

    det var en ganska blandad publik, både yngre, från ca 13 år och så uppåt. Tyvärr var det inte ens fullsatt på stolarna framför lilla scenen på Bibliotek Plattan.

    Panelen trodde att sämre försäljningssiffror bl.a. berodde på att förlagen inte undersöker vilken manga de ger ut och de efterlyst bättre kunskap hos förlagen för att hitta ”rätt”. Samt att många mangaläsare hittar sina serier på internet och har redan läst dem när de kommer på svenska.

    Under de sex år jag jobbat som barn- och ungdomsbibliotekarie tycker jag att efterfrågan varit lika stor (eller om den är liten, jag vet ju inte om efterfrågan var STOR innan 2005).

    Nej det är inget vidare utbud av barnserier, väldigt kul att Lou finns (och de böckerna är ständig utlånade).

    Jag vet inte hur det är generellt på biblioteken men då jag själv är intresserad av serier och läser ganska mycket brukar jag på olika sätt puffa för serier. Men det skulle som alltid gå att göra så mycket mer.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


