Historien om den ökända Frankie Landau-Banks

Ta en f.d. nördig och alldaglig tjej och gör om henne till en supersnygging som blir tillsammans med skolans mest eftertraktade kille. Lägg till internatskolemiljö och ett hemligt sällskap. Blir det en ytlig bok med chick-lit aura? Faktiskt inte.

När jag blev tipsad om The Disreputable History of Frankie Landau-Banks räckte det med att C. sa ”internatskolemiljö” så var jag fast. Ville gärna låna och läsa. När jag så fick boken och läste på baksidan tänkte jag ett stilla ”nej” över det faktum att huvudpersonen blivit hetare än en kokt potatis. Men det står också att hon är ”possibly a criminal mastermind” och jag blev mycket nyfiken på hur författaren, E. Lockhart, skulle få ihop det hela.

Frankie har som sagt blivit supersnygg. Inuti känner hon sig till viss del fortfarande som den nördiga tonåring hon var tidigare. Dock blir hon tillsammans med skolans snyggo. Men det är inte vad boken i huvudsak handlar om. Frankie får nys om att pojkvännen är med i ett hemligt sällskap på internatskolan där de går. Samma sällskap som Frankies pappa berättat att han varit med i. Ett sällskap bara för killar.

Det gör Frankie arg och besatt av att utföra ”pranks” för att få pojkvännen att erkänna sällskapet men även erkänna Frankie som en värdig medlem (även om hon är tjej) av det hemliga sällskapet. Hur nu det ska gå till då hon manipulerar under falskt namn. The Disreputable History om Frankie Landau-Banks handlar om makt. Killarnas makt i sitt hemliga sällskap, de populäras makt på skolan och äldre elevers makt över yngre. Såklart hejar jag då på Frankie som börjar bryta sig loss och skapa sin egen makt.

Precis som Maria på bloggen Unga vuxna gillar jag att berättaren är en anonym ”utomstående” röst. En röst som på ett pragmatiskt sätt för oss läsare in i Frankies liv. Ett liv och en historia jag skulle vilja kalla skröna. Det är snudd på att känslan av att det är ett rykte vi får läsa. En legend som byggts upp på internatskolan och nu når ut i bokform.

Läs här vad Unga vuxna-Maria tycker om boken.

/Sofia

4 Responses to “Historien om den ökända Frankie Landau-Banks”


  1. 1 Clarisa R Ronge 28, oktober, 2011 kl. 9:36 f m

    Fint att du gillade den! Jag tycker om skildringen av hur det nästan blir omöjligt för Frankie att vara sig själv (cool, intelligent och rolig) och samtidigt flickvän till den populäraste killen i skolan. Och att hon slits med att försöka vara till lags och behålla sin kille och att bevisa att hon är lika smart som killgänget och troligtvis förlora sin kille. En bok som borde finnas i alla skolbibliotek för att unga tjejer ska förstå att man inte ska förminska och nedvärdera sig själv bara för att få en pojkvän! Girl power!
    Nu kanske jag överdrev lite men ett litet feministiskt uppvaknande är det väl för Frankie?

  2. 2 Sofia 28, oktober, 2011 kl. 10:12 e m

    Jo men jag såg det också som så: att hon inser att tjejer har lika stor rätt till allt som killar. Och att det är viktigt att göra det man vill/som man vill och inte hänga upp allt på en kille. Det handlar även om att mogna och växa upp samt växa in i den man är – samt välja hur man vill vara. Det gillade jag.

  3. 3 flaskpostenJohanna 30, oktober, 2011 kl. 9:37 e m

    Hm, låter som något som skulle passa in i min allt mer svajande boktrave med särskilt intressanta böcker nu när jag läser genuskurs 🙂

  4. 4 Sofia 1, november, 2011 kl. 9:32 f m

    ja det vore intressant om du läste boken i och med din kurs. Du kanske får helt andra tankar eller infallsvinklar.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


