Fina mönster, men…

…vem gillar boken mest? Det handlar om Hitta mig! av Delphine Chedru.

I retromönstrade bilder ska läsaren leta efter försvunna djur. Först ut är ugglan med texten: ”Ser du kloka ugglan, som på dig stirrar”. Efter en första genomläsning är mitt intryck: snygga bilder men texten… njae. Det är rim och ett uppslag hänger ihop med nästa. Tyvärr ger det ett lite avhugget intryck. Då läsaren måste ägna tid åt att leta efter figuren som efterfrågas kommer läsningen av sig. Det blir inget flyt, som i alla fall jag tycker vanligtvis är en poäng med rim. Vid genomläsning två fungerar texten bättre men då vet jag var alla djuren (och en bonde) är.

Bilderna då? De är enkla och avskalade. De flirtar vilt med retroälskande vuxna. Jag är en retroälskande vuxen och tycker varje uppslag är en fröjd för ögat.

Men vad tycker barnen? Jag önskar att jag hade ett barn nära just nu som jag kunde testa boken på. En gissning är att det kan vara en rolig ”tillsammans-läsning”, titta och leta-leken är det många barn som gillar.

<–bilden till  ”Ser du kloka ugglan, som på dig stirrar”. Klicka på den så blir den större.

Vad tror ni andra som läst boken?

/Sofia

2 Responses to “Fina mönster, men…”


  1. 1 Clarisa R Ronge 15, november, 2011 kl. 8:19 e m

    Har inte läst den, men ska ta hem den och prova på mina ungar! Annars kan det vara ganska roligt att ”leta” i bilderna.

  2. 2 Sofia 16, november, 2011 kl. 11:57 f m

    Ja vad kul att du provar på I och F! Skriv gärna sen vad de tyckte.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


