Fyra lejon äter middag-nostalgi (med spoiler)

Igår fick jag en nostalgikick på ena jobbet. En bok jag läst många gånger och gillade som liten dök upp i min väg: Fyra lejon äter middag av Allan Rune Pettersson och Fibben Hald. I ett Pixibok-format till råga på allt.

Familjen lejon sitter runt middagsbordet. Det serveras zebra med spenat, zebra är ungarnas favoriträtt. Det här är en middag med dramatik. Lejonpappan ryter vid flera tillfällen och blir arg, bland annat när minsta lejonungen spillt mjölk över pappans päls. Det löser sig dock och lejonpappan säger att det inte är så farligt.

Det som jag minns att jag tyckte om med Fyra lejon äter middag var just dramatiken kring rytande lejon samtidigt som det var roligt och overkligt med lejon som sitter vid ett matbord. Twisten på hela historien kommer på slutet då det visar sig att det är en vanlig människofamilj som lekt lejon och att det var korv de åt.

Att boken är från 1970-talet märks då lejonpappan tänder sin pipa och sitter kvar vid matbordet och röker när de ätit upp. Det skulle inte förekomma i en bilderbok från 2011. Nostalgiskimrande som boken är för mig tycker jag fortfarande att den är rolig. Piprökandet låtsas jag inte om.

/Sofia

4 Responses to “Fyra lejon äter middag-nostalgi (med spoiler)”


  1. 1 Helena Ferry / Barnboksprat 18, november, 2011 kl. 11:05 f m

    Underbart, den är förknippad med en stor portion nostalgi för mig också. Tack för påminnelsen!

  2. 2 Maria 18, november, 2011 kl. 11:20 f m

    Jag läste också den! En av de pixiböcker jag minns bäst. Ett kul sätt att göra vardag(smat)en lite mer spännande 🙂

  3. 4 Sofia 18, november, 2011 kl. 3:00 e m

    Härligt att det är fler som läste och tyckte om lejonmiddagen!

    Gillar att böcker kan ge så positiva kickar flera år efter att jag läste dem – bara av att se framsidan.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


