Emblas universum

I året skörd av bilderböcker har Emblas universum av Majken Pollack och Sara Lundberg fastnat hos mig. Embla bygger en raket och lillasyster Anna vill vara med. Men Embla tycker att Anna stör för Embla är själv överallt, hela trädet och hela boken. Anna får inte plats. In kommer mamma och försöker medla men tillslut inser hon och Anna att Embla behöver få vara i fred. I fred blir till ensamhet och kanske var det inte så dumt med Anna i rummet i alla fall..

Majken Pollack har skrivit en till synes ganska enkel text och om ett vanligt förekommande tema: storasyskon vill inte leka med småsyskon. Texten får dock oväntade tvister och lyfts fram genom Sara Lundbergs fenomenala bilder. Bashistorien utspelar sig inom ramen för Emblas rum och bilderna är uppbyggda som tavlor men så med jämna mellanrum får teckningarna inta hela uppslag och texten bryter sig även den loss.

I bilderna har främst Annas ansikte fastnat i mitt minne, hon ser ibland ut som ett skräckbarn, riktigt otäck. Jag vet inte om det är meningen eller om det är en smaksak (men jag har hört flera som tycker hon ser läskig ut). Jag tycker också om mamman som har en enorm volym och nästan inte får plats inom ramen för Emblas rum.

Sara Lundberg är verkligen en av Sveriges just nu mest begåvade illustratörer och konstnärer. För Emblas universum är ett bildkonstverk av stora mått.

Läs mer om boken på Alvina förlags hemsida.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


