Go on, take everything…

Det börjar med en slags brasklapp. Ett kort stycke där författaren till Söta pojkar är bara på låtsas, Moa Eriksson Sandberg, berättar att boken bygger på hennes dagböcker från 1997 – 1998. Att allt som händer i boken har hänt men att vissa händelser gjorts om en del. Att dagböckerna förvandlats till fiktion.

Jag tycker Moa Eriksson Sandberg varit modig som grävt fram sina gamla dagböcker och nu delar dem med alla som vill läsa. Personligen skulle jag inte vilja göra det med mina dagböcker från gymnasiet. Jag RYSER vid tanken.

Vi är ungefär lika gamla, Moa och jag. Det innebär till viss del hög igenkänningsfaktor i boken, främst alla kulturreferenser. Jag var dock aldrig så där cool och tuff som Moa. Hade jag träffat Moa då hade jag förmodligen känt mig som världens tönt. Men inget är ju någonsin vad det utger sig för att vara. Moa delar med sig av sina innersta tankar. Hon är också osäker. Rädd. Arg. Det där med ilskan tycker jag är väldigt bra beskrivet. Moa, eller Ella som hon heter i boken är arg men kan inte riktigt sätta fingret på vad hon är arg för. Det är allt och inget som irriterar.

Några jag pratat med om boken tycker att den är en nostalgibok för alla som var unga på 1990-talet. Att musikreferenserna går dagens ungdomar över huvudet. Jag tror inte det. Boken handlar om tonårskänslor och de är universella samt tidlösa. Språket flyter på i boken och det är lätt att komma in i Moas/Ellas liv.

Musiken, som spelar en stor roll i boken, får läsaren på köpet. Har man inte hört talas om banden gör det inget för de flesta har en relation till musik. Vare sig det är något från 1990-talet eller 2010-talet.

Men visst… det är roligt att känna igen sig i referenserna. Efter ”brasklappen” sätter boken igång med ett citat av Hole och låten Violet. En låt jag lyssnat extremt mycket på:

Vet du inte vilka Hole är kan du läsa här.

Moa Eriksson Sandbergs blogg finns här.

/Sofia

ps jag vet inte varför videon inte vill visa sig med en gång. Klicka vidare till youtube så länge. ds

7 Responses to “Go on, take everything…”


  1. 1 moa 21, december, 2011 kl. 2:59 e m

    Och jag är exakt lika gammal som Moa och har dessutom samma namn och har lyssnat på Hole så sjukt mycket. Känns nästan konstigt att vi inte träffats, utspelar sig boken i Stockholm? Måste måste läsa…

  2. 2 moa 21, december, 2011 kl. 3:05 e m

    Aha Skummeslöv, det var visst nånstans söderut. Sitter i informationsdisken och smygläser.

  3. 3 Sofia 21, december, 2011 kl. 3:07 e m

    Boken utspelar sig i Halmstad och … Laholm tror jag det var, något litet samhälle nära Halmstad. Sen åker de en sväng till Hultsfred också.

    Du kanske ska bjuda in Moa ES till bibblan? och JA läs boken!

  4. 4 Sofia 21, december, 2011 kl. 3:07 e m

    ha ha, vad roligt att du sitter och tjuvläser i disken. Vad tycker du so far?

  5. 5 Moa 22, december, 2011 kl. 12:13 e m

    Jag märkte det, jag var sådär Stockholmocentrisk som vi ofta är…*skäms*. Tog hem den sen så jag smyger inte bara. Gillar handlingen men stör mig lite på tonen. Men jag har inte kommit långt. Återkommer med ett mer rättvisande omdöme sen. GOD JUL så länge!

  6. 6 sofia 23, december, 2011 kl. 3:19 e m

    det ser jag fram emot att läsa. God jul till dig också! Förresten till våren är jag tillbaka på heltid och planerar att gå på ungbibl.mötena. Hoppas vi ses då!

  7. 7 Moa 30, december, 2011 kl. 10:08 f m

    Roligt! Jag kommer att missa det möte som är i februari, men sen ses vi. Ska på Författardagen dock, är du möjligen där?

    Jag blev aldrig så övertygad av Söta pojkar är bara på låtsas, förmodligen för att det i grunden är en tonårsdagbok. Det är det där med avsaknad av distans tror jag, kan inte riktigt sätta fingret på det men du vet, boken försvann ur medvetandet efter att jag läst klart den. Även om jag kände igen miljöerna (typerna alltså, inte geografierna undantaget Hultsfred) och problemen rätt hårt från mitt eget liv.

    Men här hittar du mina favoriter under året: http://lidingostadsbibliotek.blogspot.com/2011/12/moas-favoriter-2011.html

    Gott nytt år!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


