Eget MUSEUM – inspiration hos Kubbe

En grej som jag tyckte jättemycket om att göra när jag gick på lågstadiet var att ordna museum med mina olika samlingar hemma. Det kunde vara snäckskals- och stensamlingen från sommarsemestrarna, brevpapperssamlingen eller suddigumssamlingen som blev till utställningar i trädgården eller i mitt rum. Sen var det bara att fixa entré och börja sälja inträdesbiljetter och sätta upp skyltar om utställningsföremålen!

Nu finns det en bilderbok med inspiration för andra samlare som kanske vill testa att göra ett museum under jullovet. Boken heter Kubbes museum och är skriven och illustrerad av Åshild Kanstad Johnsen. Det är en norsk bilderboksdebut med STOR charm och smarta tips!

Vad gör man till exempel när man till sist tröttnar på att hela ens rum och tillvaro blivit alldeles överfyllda med museiprylar? Jo Kubbes farmor kommer med ett mycket fiffigt förslag, som faktiskt kan vara bra för alla som vill försöka rensa bort lite saker hemma. Fotografera grejerna och gör ett fint fotoalbum, då blir det lättare att göra sig av med sånt som du inte har plats för längre! Tack, det måste jag prova när jag försöker dyka in i mitt förråd nästa gång…

Jag har sagt det förut, Norge är ett av mina absoluta favoritbokländer! Missa inte Kubbe, han ser ut som en liten stubbe och hans bästa vän är en liten gran och så gillar han att samla, kan det bli bättre?!

/FlaskpostenJohanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


