Flaskposten intervjuar: Lotta Olsson

I förrgår skrev jag om En annan resa av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore, fortsättningen på underbara Konstiga djur. Skickade iväg en flaskpost med frågor till Lotta och fick idag svar!

1. Hur kom det sig att du började skriva böcker?
Jag tyckte redan som barn att det var roligt att skriva och visste nog ganska tidigt att det var det jag ville syssla med, om det gick, om jag fick. Och det fick jag ju!

2. Hur kommer du på vad som ska hända i dina böcker?
Oj, det vet jag inte riktigt om jag har något bra svar på… Det är nog väldigt olika. Ibland kan jag gå omkring i flera veckor och fundera på en idé, som kan vara ganska liten från början. Och så får den liksom växa till sig och så gör jag anteckningar tills det plötsligt en dag känns: nu! Nu är det dags att börja skriva.

Men ibland föds idéerna under själva arbetet med boken.
Särskilt om det rör sig om rimmad text (som jag ägnar mig en del åt). Det är mycket spännande! Då kan rimtvånget och den bundna formen ibland leda till riktigt överraskande uppslag och tankar.

3. Din bok Konstiga djur nominerades till Augustpriset 2011, vad var din första tanke när du fick veta det?

Första tanken var absolut Hurra! Tjoho!
Andra tanken: Äntligen! (jag har varit med om att hoppas på nominering ett par gånger tidigare).
Tredje tanken: Aj då! Då kanske inte uppföljaren, En annan resa, kan nomineras…

4. Berätta lite om fortsättningen till Konstiga djur, En annan resa.
Det är en helt fristående fortsättning, men med samma huvudpersoner (eller huvuddjur?): jättemyrsloken och hasselmusen. Dessutom introduceras en tredje figur, den småstöddiga dvärgelefanten Arne, som dyker upp plötsligt en dag under en gran i skogen. Och så sätter de upp en teaterpjäs: Rödluvan och vargen (med jättemyrsloken som Rödluvan).

När jag skrev Konstiga djur hade jag inte tänkt mig att det skulle bli flera böcker, absolut ingen serie eller så.
Men redan när Maria visade de första skisserna på myrsloken kände jag att det går ju inte att bara släppa den här karaktären! Han måste ju få leva vidare (och hasselmusen också, förstås, men kanske framför allt jättemyrsloken ändå).

Så då blev det två böcker till!
Den tredje kommer nästa år och kommer nog att heta Alltings hemlighet (den skulle ha hetat Meningen med livet, men den titeln var redan upptagen…).
Men sedan är det nog stopp! Det känns fint med en liten trilogi.

5. Har du någon favoritbok bland dina egna böcker?
Nja… Jag tenderar nog alltid att göra den bok jag för tillfället har aktuell till favorit. Så just nu är det två: En annan resa som kommer i juni och så en diktsamling (för vuxna) som kommer i början av hösten.
6. Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb?
Det roligaste är när skrivandet fungerar, när jag känner att jag får ihop det: en mening, en strof, en sida, en bok. Och att jag bestämmer själv över min tid. Att jag inte behöver infinna mig på ett kontor varje dag vid ett visst klockslag. Och så samarbetet med tecknarna! Maria Jönsson och Maria Nilsson Thore som jag har arbetat mest med. Fantastiskt!

Det tråkigaste är väl… Kan inte komma på något tråkigt! Jo, kanske att inte ha någon fast månadslön. Och att egentligen aldrig vara helt ledig (eller att alltid vara ledig, beroende på hur man ser på det!).

7. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Ha, ha! Kanske en förmåga att bota sjukdomar med en trollformel. Abrakadabra: snuvan borta. Hokus pokus: benbrottet läkt. Så kunde jag resa runt i världen och göra ganska stor nytta.
Och så till sist sex snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt: Jag är mycket svag för knäckebröd, men det är kanske ingen rätt? Då svarar jag lasagne.
– ställe: Cederbergen i Sydafrika.
– färg: Svart.
– djur: Häst.
– bok: Pass! Kan inte välja.
– webbsida: Antagligen hemnet…
samt
– det här visste ni inte om mig: Jag är helt tondöv och byter tonart vid varje andetag när jag sjunger — men sjunger ändå!
Tack, Lotta för att du ville vara med och svara på våra frågor! Jag ser massor fram emot En annan resa och Alltings hemlighet, kul att det blir en tredje del.
Lotta ligger bakom flera av Flaskpostens favoritböcker, t.ex. triologin om Lisa Bengtsson: Elva år på jorden, Tolv dagar i mitt liv och Tretton ynka veckor. Böcker vi skrivit om här, här och här.
Jag tycker även mycket om de charmiga böckerna om Morris som Lotta skapat tillsammans med Maria Jönsson.
Fler böcker av Lotta och fakta om henne hittar du på Bonnier Carlsens hemsida.
/Sofia

ps fotot av Lotta är taget av Ulrica Zwenger

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


