Vem kommer att vinna årets Slangbellan?

Nu är de nominerade till årets Slangbellan utsedda. Prisutdelningen sker den 20 mars. I år jublar jag högt för en av mina absoluta toppenfavoriter är med:

Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling

Kul är också att en annan Flaskposten-favorit är med, pyssligt fina:

Nalla och Björn bygger en drake av Kajsa Lindström

Men sen har vi ett spännande frågetecken:

Du borde vara här min brors självmord av Jesper Bohm

Ett frågetecken därför att min första tanke var: är det en ungdomsbok? Enligt förlagets pressmeddelande är boken tänkt att läsas av både ungdomar och vuxna så det är väl det som gäller. Men när jag söker runt på olika biblioteks hemsidor ser jag att den är vuxenklassad och placerad antingen på vuxenfakta eller Lättlästhyllan (där det vanligtvis står lättläsa vuxenböcker). När jag söker i Svenska barnboksinstitutets (Sbi) katalog får jag inga träffar. Sbi samlar in alla barn- och ungdomsböcker som ges ut i Sverige och då Bohms bok gavs ut i mars borde den nu rimligtvis hittat sin väg till Sbi. Har inte förlaget skickat in Bohms bok till Sbi kan man undra?

Blir en bok en ungdomsbok bara för att den är ”lättläst”? Ett tag tänkte jag att boken kanske handlar om en ungdom som begår självmord och att den därför tänks som ”ungdomsanpassad”. Men enligt pressmeddelandet är det en gift man, tillika pappa som begår självmord.

Nu läser många ungdomar även vuxenböcker och jag tror att den här säkert kan fungera för ungdomar. Men blir det en ungdomsbok bara för att den läses av ungdomar? Rent spontant verkar Bohms bok vara en vuxenbok.

Är det bara jag som tycker det här är spännande? Gränsöverskridande böcker som passar många!

På onsdag när jag är åter på mitt jobb där boken finns ska jag ta och läsa i den. För att hitta den får jag dock gå till vuxenfaktahyllan…

GRATTIS säger jag i alla fall till alla de nominerade. Det ska bli spännande den 20 mars.

Några länktips:

LL-förlagets pressmeddelande om Jesper Bohms bok.

Läs om Sanne Näsling på Rabén & Sjögrens hemsida.

Och om Kajsa Lindström, Nalla och Björn på Alfabetas hemsida.

Mer om Slangbellan hittar du här.

Bloggat om Kapitulera omedelbart eller dö har jag gjort här.

Och bloggat om Kajsa Lindström, Nalla och Björn har jag gjort här.

/Sofia

2 Responses to “Vem kommer att vinna årets Slangbellan?”


  1. 1 Andreas, redaktör LL-förlaget 17, januari, 2012 kl. 3:10 e m

    Hej!
    Författaren Jesper Bohm tänkte sig en ung publik, självmord är vanligt förekommande bland just unga, men skriver man uttryckligen att det är en ungdomsbok skrämmer man bort äldre läsare är vår erfarenhet. Att den inte är med i SBI:s katalog beror att inskickningen dit föll mellan stolarna här på förlaget. Vi skulle helst se att boken fanns både på ung- och vuxenhyllan på biblioteken.
    Brodern som begår självmord är gammal och har familj, men boken handlar mycket om hans barns reaktioner på självmordet, och Jesper själv, som var relativt ung när det skedde. Bokens fokus ligger på de som lämnades kvar och deras reaktioner.

  2. 2 Sofia 17, januari, 2012 kl. 7:53 e m

    Hej Andreas,

    Tack för din kommentar! Mycket intressant att ta del av och den rätade ut en del frågetecken. Det låter verkligen som en bok som kan beröra och bli viktig för många ungdomar. Jag ska som sagt ta och låna den på jobbet och läsa.

    Sen är det verkligen trist att många skräms av att läsa en s.k. ungdomsbok. Jag har också den erfarenheten och har även hört det från andra. Det är många böcker som passar att läsas av olika åldrar, inte bara ungdomsböcker vs vuxenböcker, utan även bilderböcker, serier m.fl. Skulle gärna se en uppluckring av åldersindelningen av böcker. Spännande som sagt att Jesper Bohms bok är nominerad!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


