Elin Nilsson är bra skriker jag!

Vardagsliv. Tonårsliv. Syskonproblem. Död pappa. Vänskap. Istället för att bara skrika av Elin Nilsson. En debut som tar vardagsromanen ett steg längre. För det är ingen vardagsroman. Inte bara. Det är även ett slags deckaräventyr. Med avstamp i ett hotbrev som huvudpersonen Andrea hittar. Ett hotbrev till hennes mamma med koppling till pappan.

Inte många (hoppas jag) får vara med om det Andrea, hennes syster och bästa vän får i boken. Det är långt ifrån vanlig vardag och skulle kunna bli en konstig mix som inte går att köpa.

Debutanten Elin Nilsson lyckas bra. Hon får ihop de olika trådarna i en berättelse som bitvis gör mig nervös. Och då menar jag nervös som i hur det ska gå för Andrea och de andra med att lösa mysteriet. Det är ganska deppiga saker som uppdagas men Elin Nilsson skriver med en underfundig och humoristisk ton. Det här är alltså en rolig bok om ett hemskt brott inramat av vanligt vardagsliv. Och det funkar!

Det enda jag hade lite svårt med är när det kommer in en annan berättarröst, en kvinna som för länge sedan var med om något som påverkat mångas liv inklusive Andreas. Men på något sätt vande jag mig vid även ”kvinnans kapitel” och tyckte på slutet att de var bra att ha som bakgrund till historien.

En riktigt bra debut som gör att jag ser fram emot fler böcker av Elin Nilsson.

Jag har skickat våra Flaskposten-frågor till Elin och fått svar. Dem ska ni få läsa imorgon kväll.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


