Recept för en flygtur

Tänk, jag hade helt missat att Annalena Hedman kommit med en tredje del om Abbe: Recept för en flygtur.

Blev glad och överraskad när boken dök upp i brevlådan. Sträckläste. Att hänga med Abbe i Istermyrträsk är fint. Det är hög igenkänningsfaktor, alla är där (förutom Abbes mamma som är i Barcelona). I Recept för en flygtur vill dock Abbe inte vara i Istermyrträsk. Hon surar och tycker att livet suger. Till den dag hon får höra en låt med punkbandet Up Yours. Musiken vänder hela hennes liv upp och ner. Inte bara Abbes liv utan nästan hela Istermyrträsk.

Jag har tidigare beskrivit böckerna om Abbe som charmiga. Det stämmer även in på trean. Boken är kul men ändå fylld av vardagsdrama. Allt är inte frid och fröjd.

Abbe har blivit lite äldre och tonårsperioden knackar på dörren. Med den kommer funderingar om identitet och självkänsla. Det här är något som Annalena Hedman beskriver lite sådär subtilt invävt i texten. Mycket bra gjort.

Vad kan jag säga. Jag trivs i Annalenas böcker. Trivs med Abbe och alla de andra i Istermyrträsk. Jag mår bra efter att ha läst hennes böcker.

Vad jag tyckt om de två tidigare delarna kan ni läsa här: Min första världssensation samt Den skräckslagne stekelsamlaren.

Om du vill kan du läsa mer om Recept för en flygtur och om författaren här.

/Sofia

2 Responses to “Recept för en flygtur”


  1. 1 Ingerun Sjösvärd 6, februari, 2012 kl. 4:11 e m

    Den verkar rolig denna också. (Jag har läst den första.)

  2. 2 Sofia 6, februari, 2012 kl. 6:10 e m

    Det är den! Även tvåan är bra.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


