Gilla Olivia och Sara!

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är den långa titeln på Sara Ohlssons omskrivna debut från förra året. En drastiskt komisk titel på en drastiskt komisk bok.

Nu var det några månader sedan jag läste om dumpade Olivia och hur hon hanterar sitt liv. Saker som fastnat i mitt minne är: hur hon sörjer, söker tröst, träffar nya killar, hånglar, ligger, har ångest, känner sig nöjd, känner ångest.

Olivia och Sara trampar med boken på en smal stig som behöver bli bredare. Jag vill se fler böcker om tjejer som Olivia*. Mänskliga, ledsna som tar tag i sin situation och upplever och utforskar sig själv och killarna hon träffar. Jag minns henne som stark och självständig men som en person som samtidigt känner sig liten och svag.

Hämnd är ett tema i boken. Olivia vill försöka ta hämnd på killen som dumpar henne i början. Det är något som de flesta funderat och fantiserat över och i Olivias värld går det upp och ner med ett slut som är pricken över i:et.

Sara Ohlssons språk är rappt (klyschigt, jag vet) och humoristiskt. Gilla!

*Visst finns det flera böcker om tjejer som Olivia. Förra året kom ju till exempel Kapitulera omedelbart eller dö med Lovely och Mary. Året innan dök Maja i Här ligger jag och blöder. Men fler! Jag vill ha fler. Håller tummarna.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


