Flaskpostenintervju med Sara Lundberg

En favorit här på Flaskposten är illustratören och författaren Sara Lundberg. Hon är geniet bakom böckerna om Vita Streck samt illustrationerna i till exempel Dunderlunds bästa bokstav och Emblas universum. Nu har Sara svarat på våra frågor:

  1. Berätta – hur kom det sig att du började illustrera böcker?
Jag har alltid tyckt om att berätta, och alltid tyckt om att rita och måla. Att illustrera är att berätta med bilder. Det kändes roligt att jobba med det. Jag var 27 år när jag illustrerade min första bok.

2. Du har arbetat både som illustratör tillsammans med författare men även både skrivit och illustrerat egna böcker. Hur går du tillväga när du arbetar? Skiljer det sig mycket åt om du arbetar med en annan författare än om du skriver själv?
När jag får en text från en författare så måste jag hålla mig inom en tydlig ram-alltså berättelsens ram. När jag skriver själv och gör bilder till så finns det egentligen ingen ram utan miljoner möjligheter. Därför är det svårare och läskigare att skriva och illustrera hela berättelsen själv, men i slutändan mycket roligare. Men jag tycker också att det är spännande att jobba med andra författare. Att ha en tydlig ram när man illustrerar kan ge stor frihet i bildskapandet.

3. Du har skapat två böcker om Vita Streck? Hur fick du idén till första boken?
När jag satt i en buss i Stockholm för 15 år sedan och tittade ut genom fönstret, ner på vägen och de vita strecken. Jag funderade på vem som kunde ha målat dem. Då dök hon upp i mitt huvud, flickan Vita. Jag tänkte att hon gick och streckade upp sin livs väg.

4. Vita Streck och Öjvind blev nominerad till Augustpriset 2011, vilken var din första tanke när du fick veta det?
Då blev jag alldeles tårögd. För jag hade kämpat länge med det manuset, både med bilden och texten. och ibland alldeles tappat hoppet. Så då var det som att få en stor tårta serverad som lön för mödan.

5. Har du någon favoritbok och/eller favoritillustration bland dina böcker?
Bland mina egna böcker så är det nog den sista jag gjorde alltså Vita Streck och Öjvind. Favoritillustration, vet jag inte. När det gäller andra författare så har jag många favoriter:  Tove Jansson, Gunnel Linde, Maria Gripe, Astrid Lindgren, Barbro Lindgren, PO Enqvist och inte minst Dr Seuss.

6. Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb?
Roligast är att jag får bestämma allt själv, det finns ingen som säger till mig vad jag ska göra eller inte göra. Allra roligast är det när man håller på med en bild eller en text och tiden försvinner. Tråkigast är att städa och tvätta penslar.
7. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Jag skulle vilja kunna göra mig själv pytteliten så att jag kunde krypa in i en tändsticksask, eller bo i ett dockhus. Men det kanske inte är en superkraft. Jag skulle vilja kunna flyga, för det ser så skönt ut.

Jag skulle också vilja kunna förflytta mig i tiden för att se hur människor hade det förr i tiden, eller hur framtiden ser ut.
Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt: sushi
– ställe: skogen
– färg: röd
– djur: katt
– bok: Janne min vän
– webbsida: svt.play
samt
– det här visste ni inte om mig: att jag är skitbra på att dansa
Tack, Sara för att du ville svara på våra frågor!
——————————
Vi har skrivit om flera av Saras böcker på Flaskposten, läs här.
Missa inte heller Saras hemsida.
/Sofia
Fotografiet av Sara är taget av Anna Kennhed
8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


