Tio tankar, tio människor, ett klassrum

Ett klassrum tidigt på morgonen. En efter en kommer eleverna in. I Ingrid Olssons Jag vill bara att du gillar mig surrar 10 av elevernas tankar runt i varsitt kapitel.

En klass är om man tänker efter en ganska märklig företeelse. En bunt med människor med det gemensamma att de fötts samma år. Samt som i det här fallet sökt samma linje på gymnasiet. I en klass finns det lika många viljor som elever.

De tio kapitlen är sinsemellan olika historier men ändå lika. Som titeln antyder ”jag vill bara att du gillar mig”. Men även ”gillar” tar sig olika uttryck. Kärlek, vänskap, att bli sedd, att bli förstådd. Att bli lämnad i fred.

Mitt favoritkapitel är det första, Katjas berättelse. För mig träffade det mitt i prick, Katja skulle (nästan) kunna vara jag. Eftersom kapitlen handlar om olika personer kan säkert många känna igen sig själva i någon av eleverna.

Jag tycker om upplägget, med ramen av ett klassrum. Men att det fylls av dåtid och nutid och att vi genom att ta del av elevernas tankar förstår att bakom ytan/ytorna finns det mer än bara det som de andra eleverna ser.

/Sofia

ps Mer info om boken och om Ingrid hittar du här på förlagets hemsida. Vad vi tidigare skrivit om Ingrid Olsson böcker hittar du här.

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


