Du borde vara här. Om det svåra ämnet självmord.

Det är ledsamt att läsa Du borde vara här av Jesper Bohm. Nicklas, Jespers helt vanliga storebror, begår självmord. Kvar finns Nicklas familj: fru, barn, föräldrar och så Jesper. Hur klarar man av en sådan sak som självmord i familjen? Hur förstår man? Hur hanterar man sorgen?

Jesper har skrivit en mycket personlig bok där han blandar egna erfarenheter med intervjuer med två av Nicklas barn.

Boken öppnar upp mina ögon för det faktum att det är vanligt att begå självmord. Väldigt vanligt. Cirka 1400 personer per år begår självmord i Sverige. 1400! Det är mer än alla boende i samhället där jag växte upp. Det känns deppigt att tänka att så många människor inte vill leva mer.

Att jag läste boken beror på att den nominerats till årets Slangbellan. Jag blev förvånad och funderade i ett inlägg om boken är en ungdomsbok eller vuxenbok. Kort slutsats: ja, den passar absolut för läsning oavsett om man är en ungdom eller en vuxen. På LL-Förlagets hemsida står att läsa att förlaget arbetar för att: ”göra texter tillgängliga för människor som av olika anledningar har lässvårigheter eller är otränade läsare”. Jag hoppas dock att Jesper Bohms bok hittar till alla även så kallade läsvana.

Den 20 mars blir det spännande för då utses vinnaren av Slangbellan. Nu har jag läst alla tre nominerade böcker och alla tre är helt olika varandra. Mer om vilka som nominerats och mina funderingar kring ungdomsbok versus vuxenbok kan du läsa här.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


