Lauras klimatkatastrofala liv

Bara tre år fram i tiden. Laura skriver dagbok om sitt liv i London. Ett London i klimatkaos. För att ta i med hårdhandskarna mot miljöförstöringen i världen går Storbritannien i främsta led och inför ransoneringskort på koldioxidutsläpp.

Ransoneringskorten är fyllda med 200 poäng i månaden. Så fort ett kort används dras poäng från kortets ägare. Använder man mycket koldioxid, ja då tar poängen slut och man straffas genom t.ex. avstängt vatten eller kylskåp.

Laura är förbannad på sina föräldrar, vars generation hon ser som miljöbovarna som ställt till det för henne och hennes vänner.

Klimatkatastrofen och ransoneringskorten skapar slitningar i Lauras familj. Hennes syster flippar ur och engagerar sig inte alls. Föräldrarna bråkar.

I Lauras dagbok får vi följa hennes liv under ett år. Det är ett omvälvande år och det händer mycket. Inte bara klimatkatastrofala saker utan även personliga händelser.

När jag läser Saci Lloyds bok om Laura får jag klimatpanik. Kan det komma att bli såhär? Alla vet att klimatet är på fallrepet och att det behövs åtgärder. Men vilka åtgärder? Det är en intressant tankelek att införa ransoneringskort. Jag fastnade i Mitt klimatkatastrofala liv och tyckte att den var mycket läsvärd. Dock tappade den lite fart på slutet trots att det sker en rad dramatiska händelser. Något förutsägbar var boken på vänskap/kärleksfronten. Men det fungerade ändå.

Jag ser på författarens hemsida att det finns en del två. Hoppas den översätts, för jag vill läsa mer om Laura. Kommer världen att räddas från klimatkatastrofen?

/Sofia

4 Responses to “Lauras klimatkatastrofala liv”


  1. 1 Clarisa R Ronge 7, mars, 2012 kl. 9:20 e m

    Lite skumt att den utspelar sig bara tre år fram i tiden. Inte helt troligt, men visst är den skrämmande?
    Jag läser också gärna fortsättningen!

  2. 2 Sofia 8, mars, 2012 kl. 3:23 e m

    Mycket skrämmande. Man får ju även ha med i beräkningen att boken kom på engelska 2008, då blir avståndet till 2015 lite längre. Men inte så mycket.

  3. 3 Clarisa R Ronge 8, mars, 2012 kl. 8:01 e m

    Det visste jag inte! Det blir genast lite troligare och läskigare då. 7 år i stället för 2.

  4. 4 Sofia 8, mars, 2012 kl. 8:59 e m

    Jag kollade upp det just för att det kändes så snabbt med 2015. Tvåan utspelar sig visst 2017.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


