Vinylprinsessan

Vinylprinsessan av Yvonne Prinz placerar sig med berömt godkänt i genren ”tonårsflicka med pojkkropp och sjavig klädsel, bohemisk forskarmamma, frånvarande omgift pappa, smågalen bästis som får alla killarna, tonårsflicka träffar ändå charmig pojke och har en egensinnig katt, samt är coolare än vad hon tror”.

För upplägget är inte superoriginellt. Det som ändå gör boken speciell är att Allie (tonårsflickan) är besatt av vinylskivor och av musik. Oftast i litteraturen är det killar som har musikintresset så som Allie. Hela boken igenom tänker jag givetvis på High Fidelity av Nick Hornby och om jag inte missminner mig har Vinylprinsessan kallats för en High Fidelity för ungdomar.

Jag har själv tillbringat viss tid med att åka runt i musikaffärer och letat skivor. Det är väldigt kul att Allie är en musiknörd och det är roligt med musikreferenserna. Men jag håller med Fanny Degerfelt som i sin recension på Hey sugar! skriver att Allie känns mainstream. Musiken Allie listar och skriver om är inte supermusiknördig, utan känns som något många känner till. Jag tänker dock att det kan vara ett medvetet val av författaren för att skapa igenkänning för läsaren men samtidigt kanske tipsa om något nytt.

I boken startar Allie en blogg samt börjar skriva ett fanzine om musik och det tycker jag är mycket underhållande att läsa om. Däremot tycker jag inte särskilt bra om det ”mysterium” i form av rån som lagts in i handlingen. Något onödigt. Jag tycker bättre om vardagen som beskrivs, med Allies mamma som går på dejter och Allies mormor som kommer och hälsar på. Den tillbakadragna inneboenden vars namn jag glömt just nu hade gärna fått ta mer plats liksom Allies bästis Kit.

Att Yvonne Prinz driver en skivbutik och verkar vara lika nördig som Allie ger boken ett extra lyft. Kan det vara så att Yvonne skrivit in sig själv i Allie? Kanske.Verklighetens skivbutik heter Amoeba Music.

Missa inte att Vinylprinsessan har en egen hemsida med blogg.Vinylprinsessan finns även på facebook och twitter, länkar dit hittar ni på hemsidan.

Fanny Degerfelts recension kan du läsa här.

/Sofia

 

 

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


