Tänk att uppleva sin sista dag på jorden sju gånger..

Det är vad som händer Sam i Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver. Bokbloggvärlden har nästan svämmat över av inlägg om Olivers bok. Men om du mot förmodan missat det:

Sam är en av fyra i det populäraste tjejgänget på high school. Hon och hennes vänner är snygga, lyckade men framförallt elaka. De mobbar, förnedrar och förlöjligar klasskamraterna som är svagare. Men de har ändå en mängd ”vänner”, är tillsammans med de coolaste killarna och får gå på de bästa festerna.

Den 12 februari avslutas med en smäll. På väg hem från en fest dör Sam i en bilolycka. För att vakna igen den 12 februari. Sju gånger vaknar hon och sju gånger måste hon ta sig igenom den gråkalla februaridagen.

Lauren Olivers bok är underhållande, trots det hemska ämnet. Hon beskriver Sam och hennes vänner som riktiga überbitchar. Som läsare får man noll sympati för någon av dem. Men allt eftersom de sju dagarna går fördjupas ytan och mer komplexa karaktärer växer fram. Dock tycker jag att några av dem hastas förbi lite för snabbt men det beror kanske på att fokus ligger på Sam (naturligt). Jag hade dock gärna vetat mer om hennes vänner i gänget och om utmobbade Juliet.

Sam och hennes vänner otroligt elaka mot Juliet. Varje gång de ser henne börjar de sjunga på låten Psycho killer av Talking Heads. När jag läste boken och även ett par dagar efter har jag haft låten på hjärnan. Hoppas jag kan återta den från att vara en ”mobbarlåt”:

Det elaka gänget i Resten får du ta reda på själv fick mig att tänka på ett annat elakt gäng: Heathers. Om du inte sett den här mörka och morbida high school-komedin får det bli ett bonustips i det här inlägget.

/Sofia

3 Responses to “Tänk att uppleva sin sista dag på jorden sju gånger..”


  1. 1 Clarisa R Ronge 29, mars, 2012 kl. 7:39 e m

    Härligt att få se en glimt av Heathers! Jag älskade den filmen. Annars tänker man kanske på den trevliga filmen Måndag hela veckan … Annars tyckte jag att boken var hyfsad om än lite lång.

  2. 2 Clarisa R Ronge 29, mars, 2012 kl. 7:40 e m

    Har du läst Matchad? Jag gillade den fast den var ganska fånig ibland …

  3. 3 Sofia 20, april, 2012 kl. 4:39 e m

    Hej Clarisa. Äntligen verkar jag kunna kommentera igen.

    Jag älskade också Heathers! Är lite sugen att se om den snart. Och ja Måndag hela veckan tänkte jag också på, har för mig att det refereras till den i boken.

    Matchad har jag läst som du vet : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


