Mia och Mirjam, välkomna ni också! Jag tyckte om att lära känna er.

I Johannas och mitt gemensamma blogginlägg om Lisa Bjärbos bok Allt jag säger är sant hejar vi på boktrenden ”med en aningen drastiska och humoristiska ungdomsböcker med feministiska undertoner”. Böcker om tjejer som vågar ta för sig, säga ifrån, känner sig små ibland men ändå skriker om det behövs. Idag har jag läst en till bok i den trenden: Lina Arvidssons Det borde finnas regler.

Berättarrösten Mia och hennes bästa vän Mirjam är syskonsjälar med Mary och Lovely, Alicia, Maja och Olivia*. Mia och Mirjam går i åttan, bor i en håla, längtar därifrån, har på sig tyllkjol, färgar håret rosa, pratar om killar, blir för fulla.

Mia känner sig alltid lite i underläge gentemot Mirjam. Mirjam är den lysande, vackra som alla ser. Hon med bröst, vilket Mia inte har några att tala om. Men ändå, vänskapen är så stark och så fantastisk mellan dom att inget hindrar.

Ett stort gupp i deras väg skapas dock då Mirjam blir tillsammans med en ca 25 år äldre man, Per. Något inte Mia kan förstå (inte jag heller). Något hastigt skulle man som läsare kunna dra slutsatsen att Mirjam söker bekräftelse från Per då hon har en frånvarande pappa som bara jobbar och jobbar. Asch, hastigt och hastigt. Jag drar den slutsatsen och känner mig som en mycket vuxen läsare (men det är jag ju också).

Även Mia träffar en kille, Vlad, som är tre år äldre. En spännande kille som skriver roman, spelar i band och är sådär romantisk som jag vet inte vad. Lite den där typiska killen som jag tror många tjejer varit tillsammans med eller i alla fall förälskade i.

Fler relationer ryms i Mias liv. Den med hennes helt underbara geni-kompis Karl (jag GILLAR). Den med hennes mamma (som jag också gillar) och den med hennes alkoholiserade pappa. Alla de här tre relationerna är fint beskrivna och hade gärna fått skymta förbi lite mer.

Lina Arvidsson lyckas med att beskriva Mia som autentisk tonåring. Hon är irriterande och charmig på samma gång. Även de andra karaktärerna är fint beskrivna. Boken står sig mycket bra i ”trenden” jag skriver om inledningsvis. Men Mia och Mirjam har trots flera likheter med de andra tjejerna något eget.

Det som dröjer sig kvar när jag läst sista sidan är ändå vänskapen mellan Mia och Mirjam. Mia frågar om Mirjam tror att de alltid kommer att vara vänner. De vet inte. Men jag hoppas att de i alla fall får vara vänner länge till (och jag hoppas att de kommer in på Hylliedahlsgymnasiet). Hoppas också på fler böcker av Lina Arvidsson.

/Sofia

*Mary och Lovely: Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling, Alicia: Allt du säger är sant av Lisa Bjärbo, Maja: Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld samt Olivia: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Läs även de böckerna.

 

 

 

4 Responses to “Mia och Mirjam, välkomna ni också! Jag tyckte om att lära känna er.”


  1. 1 flaskpostenJohanna 15, april, 2012 kl. 4:57 e m

    Ska bli spännande att se hur den passar in i da trend! Är Mia & Mirjam mkt syskonlika Mary och Lovely faller jag ju handlöst…

  2. 2 Sofia 20, april, 2012 kl. 4:36 e m

    Som Mary och Lovely är inga! Men läs boken. Vill gärna höra vad du tycker.

  3. 3 flaskpostenJohanna 21, april, 2012 kl. 10:10 f m

    Nä det är ju grejen med dem :)!
    Klart jag ska läsa boken, den ligger högt i en av mina högar…

  4. 4 Sofia 22, april, 2012 kl. 7:41 e m

    ja! ser fram emot att höra vad du tycker.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


