TextOceaner – bloggprenumerationer

Jag är på Smålandssemester med min vän Ipad i resväskan – ingen bok, nota bene. Jag har tagit bokpaus för att återförlora mig i mitt gamla internetliv som legat i halvkoma.

Har uppesittarkväll med en kvällsjaktsugen kattunge och James Bonds Gyllene pistol på teven som rasslande+tjutande-däck-sällskap, mycket trivsamt!

Försöker snabbbläddra igenom alla bloggprenumerationer som jag följt i min Google reader. Vilka text-oceaner! Förvillande lätt att irra sig ut i sidospår och fastna i något helt annat internethörn än man tänkt sig. Det krävs verkligen militärisk disciplin för att hålla sig till saken/vägen man tänkt på nätet, tror inte att det är meningen, man ska helt enkelt flippa iväg och hitta oväntade och intressanta saker som man inte tänkt sig från början, det är liksom det som är charmen

Japp, men jag har flera tusen gamla bloggposter som jag tänkte susa mig igenom, för att få lite uppdaterad bloggkoll. Vi får väl se, det kanske är mission impossible… to be continued!

Kan bara snabbt konstatera att:

1)  vad många det är som verkar läsa en ofantlig massa böcker (kanske fler vuxna än unga dock) för mig tar det ju oftast evigheter om jag inte håller mig till bilderböcker, så jag fattar inte hur man bara kan!

och 2) vad många det är som skriver och tipsar om saker på bloggar, facebook och twitter. Hinner samma personer som läser som bokmalar (snarare än Johanna-boksniglar) och skriver om det på bloggar etc. också läsa vad andra skriver? UNDRAR undrar! Eller sitter en massa personer och skriver mest rakt ut i intet och upphittas av kanske nån som irrar runt på nätet som jag just nu?

I och för sig, när det gäller barn och ungdomsböcker som det ju oftast inte skrivs och recenceras så mycket om i papperstidningar och så, så kan det ju vara en hel del som söker mer info om särskilda titlar på nätet och då hittar till bloggposter om dem.

Och de som hinner både läsa böcker, skriva om dem och följa en massa andra bloggar och texter där det skrivs om böcker, blir inte det totalsplitterupplevelse, att försöka göra allt-i-ett. Jag får i alla fall grava koncentrations-störningar när jag läser böcker i närheten av en internetuppkoppling.

Nu ska jag i alla fall uppgradera min teknik för att läsa bloggprenumerationerna, som jag alltså har låtit ligga i djupsömn och som samtidigt fyllts på med oändliga mängder blogginlägg i min Google reader (och dessförinnan Bloglines) sen jag kan inte minnas när och hur länge, och testa två ”appar” på Ipad: MobileRSS och FeeddlerRSS (gratisversioner)

Finns det förresten barn/unga som använder RSS-läsare för att prenumerera på bloggar man följer? Känns inte som att det är så, eller… skulle gärna vilja veta lite mer ingående om ungas inter-nätande. Här kan man läsa en del: World Internet Institute men det är ju just nu också ett intressant sidospår att inte vika in på från mitt huvuduppdrag bloggläsningen.

/Flaskpost-Johanna out there i internet-natten

3 Responses to “TextOceaner – bloggprenumerationer”


  1. 1 Sofia 20, april, 2012 kl. 4:42 e m

    JO det blir splittrat! Jag läser ju ASMYCKET just nu. Mer än vanligt. Och har då hamnat lite i sitsen att jag inte orkar vare sig blogga här så ofta eller läsa andra bloggar. Text overload skulle man kunna säga.

    Men jag har gjort som så att jag har valt ut två – tre bokbloggar som jag verkligen gillar och så läser jag bara dem.

    Nehej om jag skulle ta och läsa lite.

  2. 2 flaskpostenJohanna 21, april, 2012 kl. 10:18 f m

    TEXT OVERLOAD är ordet!
    Jag blir hemskt impad om du kan begränsa dig och stanna på 2-3 utvalda bokbloggar (spännande om du vill avslöja vilka! Växlar det kanske också vilka som hamnar i topp2-3?) måste jag säga… jag kastas alltid runt bland länkarna och svävar ut – den fria viljan är så död, haha…

  3. 3 Sofia 22, april, 2012 kl. 7:43 e m

    just nu är det Bok-Clara och Unga vuxna en bokblogg. Och Tonårsboken. Sen läser jag visserligen en del bloggar som inte bara bloggar om böcker också. : ) Men visst är det lätt att börja surfa runt och hamna än här och än där.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


