Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

I lördags hämtade jag ett paket som innehöll Eld. Den dagen hann jag bara läsa ca 20 sidor i boken då jag skulle iväg på ett evenemang. I söndags fortsatte jag att läsa. Pausade för bio och fika. Kom hem och fortsatte läsa. Vid 23.30-tiden hade jag läst ut de 634 sidorna, slog igen boken och tänkte: jag vill läsa Nyckeln (tredje och avslutande delen) NU!

Cirkeln var (är) en fantastisk bok med flera ben: ett i fantasins värld med häxor och demoner, ett i verklighetens tråkiga småstad, ett i fina beskrivningar av de olika huvudpersonerna som väl alla vid det här laget vet: de måste samarbeta trots sina olikheter och att de inte direkt gillar varandra. Mycket välförtjänta har författarna fått flera priser för Cirkeln, senast i raden Bokjuryns pris för bästa ungdomsbok 2011.

Det brukas prata om ”den svåra nr 2”, hur skriver man en fortsättning som blir lika bra? Man gör som Mats och Sara har gjort med Eld. Exakt hur vet nog bara de själva. Eld tar vid några månader efter att Cirkeln slutar. Höstterminen börjar och det är dags för huvudpersonerna/häxorna/tonårstjejerna att börja andra året på gymnasiet i världens tråkigaste skola i den lilla inskränkta staden Engelsfors. Men under skolan pyr fortfarande ondskans centrum och demonerna kommer återigen försöka förinta världen.

Kan det bli mer spännande? Absolut. Nya personer introduceras, saker som hände i Cirkeln kommer till sin spets och får nu allvarliga följder. Vid sidan av det magiska kämpar häxorna/tonårstjejerna på med sina vanliga liv. Föräldrar bråkar, killar sviker och vänskap prövas.

Helst vill jag skriva massor om det som händer i Eld. Men för att inte förstöra för alla er som ska läsa boken lämnar jag handlingen med en sak: PE! Oj och usch och rys.

Precis som i Cirkeln är Eld en in i minsta detalj genomarbetad bok. För att använda ett löjligt uttryck är det är fröjd att läsa Mats och Saras språk. Det hakar inte upp sig någonstans. Världen de har byggt upp i Engelsfors fördjupas och slukar en från första sidan. Jag tyckte verkligen om att vara i den deppiga småstaden och träffa alla igen.

Inte alls deppigt var det på släppfesten för Eld som jag och Flaskposten-Johanna var på den 24/4. Där passade vi på att byta några ord med Sara och Mats samt överräcka en flaska bubbel:

Sara och Mats på festen för Eld.

På festen pratade vi bland annat med Saras trevliga syster Sofia. Hon berättade att Vanessas hund Frasse är döpt efter hennes hund. Dock är inte den verkliga Frasse en schäfer som Vanessas utan en mycket söt petit basset. Efter festen fick alla deltagarna en snygg Eld-kasse och en signerad bok!

Tack för inbjudan, det var roligt att få komma och fira Eld.

Det vi på Flaskposten tidigare skrivit om Cirkeln och Eld hittar du här.

/Sofia

ps LITE SPOILERVARNING NEDAN, KAN INTE HÅLLA MIG

men OMG med ett visst byte och med I. ds
6 Responses to “Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren”


  1. 1 flaskpostenJohanna 26, april, 2012 kl. 11:19 f m

    Blir vansinnigt nyfiken på det där PE som ni tisslade så om ;)!
    Hälsningar från 10 sidor in eller så

  2. 2 Sofia 26, april, 2012 kl. 2:14 e m

    Jag ser mycket fram emot att du har läst klart boken. PE alltså! Och en massa andra saker. Vi måste prata om boken när du läst klart!

  3. 3 flaskpostenJohanna 28, april, 2012 kl. 6:58 f m

    Of course! och ja BokCIRKEL-evenemang ihop nån gång framöver kanske, med checklista, är rätt säker på att det skulle bli ett ondskefullt bra teamwork ;)!

  4. 4 flaskpostenJohanna 21, maj, 2012 kl. 9:34 e m

    Sofia, jag är redo! läste ut igår och saknar redan småstadsångesten hos huvudpersonerna… Och ja, Älskade PE-grejen, så underbart obehaglig :)!

  5. 5 Sofia 22, maj, 2012 kl. 8:56 e m

    åh vad kul! När när när ska vi prata?

  6. 6 flaskpostenJohanna 27, maj, 2012 kl. 6:58 e m

    Kanske när vi ALMA-minglar, om min röst inte är i fara vill säga!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


