Bob Dylan goes bilderbok

20120501-185733.jpg

IBland snavar man över något glimrande i bokhyllorna, som sedan halkar mellan skrivbordsstolarna, för att sedan i bästa fall dyka upp igen som en liten fiffig övertidsvarning!

Detta är ett absolutly underbart fynd från min första tid
på mina nya Skogås-iga biblioteksmarker…  20120501-210825.jpgNina Frid var visst också på besök och spanade runt bland hyllorna har jag för mig och så plötsligt stod den där framför oss, som en hälsning till alla Bob Dylan-mannen-människor (män som kvinnor vill jag understryka) på bilderboksjakt!

Boken innehåller Bob Dylans berömda låt Forever young som illustrerats av Paul Rogers. På baksidan berättar Bob hur det gick till när han skrev låten – att den liksom skrev sig av sig själv på bara några minuter. Och i slutet finns min favoritbit, illustratörens kommentarer till bilderna, där han berättar om olika detaljer för varje illustration och kopplingar även till andra Bob Dylan-låtar och biografisk dylaniania, underbart!

Bilderboken är verkligen ett perfekt medium för den som vill nörda in sig och textanalysera låtar. Alla orden får så mycket mer plats och bildliga tolkningar (Bob Dylan i stjärnbildsform till exempel!). I love it!

SE alltså – detta är som en rockhistorisk motsvarighet till Catarina Kruusvals genomfina Ellen och Olle-Omslagsbild: Sockerbagarenserie med pekboksillustrerade Alice Tegner-dängor m.fl.!

Bilderboken har ju beskrivits som den nya (?) crossover-genren, för alla mellan åldrarna barn-unga-vuxna, poesi i bildform eller vad jag till exempel antecknande det som under Svenska barnboksinstitutets bokprovningsspaning från i mars…

Yes, bilderböcker is forever! Känner att jag bara måste tänka ut en önsketopplista över låtar som jag skulle vilja se som bilderböcker, just nu står det dock lite stilla… Förslag?!

/Flaskpostens egen Bob Dylan-man Johanna 😉

20120501-211000.jpg

20120501-211025.jpg

20120501-211044.jpg

Ps. kolla in opiumhålan för alla Bob Dylanianier: http://expectingrain.com/och kanske den här fantastiska intervjufilmen där Bob Dylan själv ritar…

4 Responses to “Bob Dylan goes bilderbok”


  1. 1 Sofia 6, maj, 2012 kl. 8:06 e m

    Vilket fint inlägg! Jag blir mycket sugen på att titta i Bob-boken.

    En låt jag tror skulle bli en fin bok (och mycket sorglig sådan) är Jim Reeves The Blizzard.

    Sen skulle jag gärna se någon Håkanlåt som bilderbok. För alla jobbtrötta kunde Work av Broder Daniel bli en höjdare : )

  2. 2 lena kjersén edman 7, maj, 2012 kl. 8:22 f m

    O, Skogås – arbetar du på biblioteket där?
    För ett par år sedan mer eller mindre ”bodde” jag på förskolorna och skolorna i Västra Skogås då lärarna,skolledarna, bibliotekarien och jag arbetade för högtryck med läsprojekt.
    En lärargrupp fick fortbildning i litteraturkunskap, vi prövade tillsammans med barnen olika pedagogiska läsmodeller, jag hade många roliga ”boksamtal” på föräldramötena. Det var så kul och givande.
    Någon av förskollärarna i Skogås (så duktiga!) har jag fortfarande litet kontakt med så jag vet att i förskolan fins det kvar reminscenser av läsprojektet,.
    Skolledarna (om de finns kvar, de var toppenbra!) har jag inte längre någon kontakt med.
    Hur är det på skolorna? Lever något kvar av det här läsprojektet?

  3. 3 flaskpostenJohanna 7, maj, 2012 kl. 8:50 e m

    Tack Sofia :)! Påminn mig på onsdag så kan du få titta i Bob-boken. Tycker att alla dina låtförslag låter som bilderböcker deluxe :)! Särskilt den sorgliga The Blizzard, måste lyssna in mig!
    Själv har jag nu några låtbilderböcker på ett slags rostema som jag gärna skulle vilja se: Famous Blue Raincoat – Sincerly L. Cohen, La Vie En Rose – Edith Piaf & Where the Wild Roses Grow – Nick Cave.

    Lena: Kul att du har så bra erfarenheter från Skogås! Får spana efter spår av läsprojektet… Har inte du någon låt som du skulle vilja se som bilderbok förresten?

  4. 4 lena kjersén edman 8, maj, 2012 kl. 11:08 f m

    Folksagan Bockarna Bruse finns ju också i låtversion – och numera även i ljuvligt kul intertextuell omtolkning i den roligaste bilderboken våren 2012 = ”Bockarna Bruse på badhuset” (Lilla Piratförlagets första bok!).
    ”Kärlek mellan ord och musik” heter sista avsnittet i ”Böcker som samtalar. Intertextualitet, dialog, covers och kärlek” .
    Där finns massor av exempel på texter som blir låtar och låtar som blir text – även bilderbokstext. (Til exempel Morrisseys album från 1991: ”Kill Uncle” och Daniel Ahlgrens seriealbum från 1993 ”Döda farbrorn”,)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


