Namnsdagsflickan

20120511-214352.jpg

En speciell bok som blandar roman och serieformatet!

På + plus-listan lägger jag själva grundhistorien där Robin och Kim skapat en egen och ganska otäck fantasivärld – Berghendia, i vilken lillasystern Namnsdagsflickan uppslukas då hon hamnar i koma.

Jag gillar också personerna mycket. Kim som är bra på att teckna och dras med av sin serietecknarframgång och försvinner bort från Robin och allt som har med deras värld att göra. Och så Robin själv som kämpar för att hålla ihop familjen och ta hand om allt när inget funkar längre.

På minus-sidan hamnar Kims insprängda serier om Kassandra Karat, de känns lösryckta och tillför inte något mer än en dos förvirring och detsamma gäller en del av kapitlen som utspelar sig i Berghendia, men de är i alla fall mer intressanta för historien.

Kristoffer Leandoer & Åsa Ekström vill mycket med sin experimenterande seriehybridiga ungdomsbok känns det som, kanske lite för mycket för min smak, men det är jättefina bilder, personer och bara en sån sak som den fångande boktiteln! Bonus också för att man aldrig får reda på om Kim och Robin är tjejer eller killar och att det verkligen inte spelar någon roll, så befriande!
/Johanna

6 Responses to “Namnsdagsflickan”


  1. 1 Clarisa R Ronge 12, maj, 2012 kl. 8:08 f m

    Förvirrad är precis hur jag kände mig när jag läste den!

  2. 2 Sofia 12, maj, 2012 kl. 4:03 e m

    Ja HERREGUD jag tycker den här boken är alldeles för mycket. Försökte fyra – fem gånger innan jag lyckades läsa hela. Bäst tyckte jag om den verkliga berättelsen. Berättelsen om Berghendia kom jag inte alls in i. Serierna tyckte jag var okej. Men Åsa Ekström är en fenomenal tecknare.

  3. 3 flaskpostenJohanna 12, maj, 2012 kl. 9:04 e m

    Åh skönt att höra att ni delar förvirringskänslan!

  4. 4 Clarisa R Ronge 14, maj, 2012 kl. 8:31 e m

    Gillar också Åsa Ekström! Kristoffer Leandoer är jag inte så imponerad av här.

  5. 5 flaskpostenJohanna 14, maj, 2012 kl. 9:13 e m

    Har du läst något av Leandoer tidigare? Han har väl skrivit en del fantasy…

  6. 6 lena kjersén edman 15, maj, 2012 kl. 8:17 f m

    Änglar i hissen.
    Den är, tycker jag, en av de bästa och vackraste och mest originella ungdomsböckerna när det gäller svensk fantasy. Jag tycker överhuvudtaget om det mesta som Kristoffer Leandoer har gett ut
    .(Namnsdagsflickan har jag dock inte läst/sett än.)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


