Från den mörka tunneln kommer skräcken och tar dig

Äntligen har jag läst tredje spök-skräck-boken av Chris Priestley: Spökhistorier Från den mörka tunneln. I januari bloggade jag om Spökhistorier Från det svarta skeppet samt lite om Onkel Montagues spökhistorier. Böcker som ger rysningar.

Från den mörka tunneln innehåller en samling makabra spöknoveller berättade av en mystisk dam i vitt. Hon befinner sig i en tågkupé där alla sover utom huvudpersonen Robert. Tåget står tillfälligt stilla och ingen vet varför.

Robert känner sig bitvis trött men på något vis förstår han att han inte får somna. Kvinnans berättelser hjälper honom att vara vaken. Men de suddar också ut gränserna mellan verklighet och fantasi. Under varje berättelse är det som om Robert befinner sig mitt i den på riktigt.

Precis som i de tidigare böckerna av Priestley är vissa berättelser otäckare än andra. På det stora hela tycker jag att Från den mörka tunneln håller hög kvalitet. Själva ramberättelsen tyckte jag dock var något otäckare i Från det svarta skeppet. Som i tidigare böcker har berättelserna, inklusive ramberättelsen, tvister som nästan gör hela boken. Visst går det att efter tre böcker till viss del klura ut en del av tvisterna – de är ju väntade. Det gör dock ingenting och jag skulle vilja säga att alla berättelser lämnar mig med ett lätt obehag – på ett bra sätt.

Vågar du läsa?

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


