Will Rogers High School och S.E. Hinton

Jag måste säga – jag gillar verkligen att surfa. Att bli nyfiken på något och med några knapptryckningar hitta fakta, musik och you name it.

Igår tittade jag i manuset till boken Ödet av P.C.  och Kristin Cast. Ödet är nionde delen i House of Night-serien, mycket populär bland ungdomarna på mitt jobb. I ett tacktal skriver författarna bl.a. att de uppskattar verkligen Will Rogers High School som är så coola att de låter oss trava omkring i deras otroliga byggnad och förvandla den till fiktion. (Nej, ingen av de praktfulla art deco-byggnaderna kom till skada under denna boks tillkomst!).

Nyfiken på hur Will Rogers High School ser ut i verkligheten klickade jag mig snabbt in på en känd sökmotor. Och fick fram en helt fantastisk skola:

Skolan byggdes 1939 och arkitekterna hette Joseph R. Koberling och Leon B. Senter. Hela skolan är fin men titta på biblioteket:

Jag förstår att P.C. och Kristin Cast blir inspirerade av att gå runt i skolan. I min surfning efter fakta om Will Rogers High School hittar jag att en annan berömd författare själv varit elev på skolan: S.E. Hinton.

Det var medan hon fortfarande var elev där som hon skrev sin första bok The Outsiders. Har du inte läst klassikern om Ponyboy och de andra så gör det. Det handlar om gängbråk mellan ”greasers” (fattiga) och de snobbiga (rika), om vänskap och om en längtan efter ett annat liv, bort från allt bråk.

Missa inte heller Francis Ford Coppolas filmatisering som kom 1983.

Två till interiörbilder från skolan för alla som gillar art deco finns här.

En sista länk: på youtube finns en kort filmsekvens från ett reportage om skolan där bland annat den ena arkitekten berättar. Kolla här.

/Sofia

3 Responses to “Will Rogers High School och S.E. Hinton”


  1. 1 flaskpostenJohanna 21, maj, 2012 kl. 9:25 e m

    Vilken fantastisk research, intressanta fynd!

  2. 2 Sofia 22, maj, 2012 kl. 8:54 e m

    Tack tack. Det är så kul när en sak leder till en annan och så hittas ytterligare en sak… osv osv Ibland kan det också vara inte så bra, utan bidra till att tiden försvinner och inte mycket annat blir gjort : )

  3. 3 flaskpostenJohanna 27, maj, 2012 kl. 6:58 e m

    EXAKT på båda de grejerna!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


