Antiloper av Ester Roxberg

Ibland är det långt mellan tanke och handling. Förra året läste jag Antiloper av Ester Roxberg och har tänkt blogga om den sen dess. Varför det inte blivit av? Säg det – en räcka med olika omständigheter hit och dit.

På släppfesten för Antiloper minglade jag och min anonyma vän H. Det var mycket trevligt och boken fick följa med hem. Jag läste den med en gång och fällde en tår.

Eftersom det nu är månader sen jag läste boken är det här vad jag minns:

– stämningen. Sorgligt, hopplöst och hoppfullt på samma gång.
– vänskapen. Den fina vänskapen mellan Astrid och Ellen.
– post-it-lappen. I say no more.

Om jag bara tittar på Antiloper blir jag sorgsen. Vid läsningen låg ledsamheten och ruvade under ytan hela tiden. Bläddrar jag i den så här i efterhand slås jag mest av vänskapen och den beundran som Astrid verkar känna för Ellen.

Ester vann Lilla Augustpriset 2004 för diktsviten Se upp lilla människa för snart smäller det. Även språket i Antiloper är poetiskt och bitar skulle kunna brytas ner till kortare dikter.

En lyckad debutroman. Jag ser fram emot fler böcker av Ester. Efter mejlkontakt med Ka på X Publishing får jag veta att Ester i detta nu skriver på en ny bok. Den beräknas komma ut våren 2013.

Läs Se upp lilla människa för snart smäller det på Esters hemsida.

/Sofia

2 Responses to “Antiloper av Ester Roxberg”


  1. 1 Meron Daniel 4, juli, 2012 kl. 10:47 e m

    Fick med mig den boken här på bokcirkeln – min inre masochist känner sig nöjd och blir väldigt sugen på att läsa den.

  2. 2 Sofia 5, juli, 2012 kl. 9:32 f m

    Vad bra! Den är verkligen värd att läsa.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


