Mitt boktips från Moa, Mariam och Linnea

Nu är det dags för medlemmar från Segeltorps biblioteks bokklubb att tipsa om böcker igen. Den här gången blir det varulvar, krångliga småsyskon och en roadtrip som tar en oväntad sväng.

Först ut är Moa, 12 år:

Boktitel: Frost, Feber och För alltid (de tre delarna i serien om Grace och Sam)

Författare: Maggie Stiefvater

Boken handlar om: Grace och Sam. När Grace var liten blev hon bortrövad av vargarna bakom hennes hus. Men en av vargarna räddade henne. Efter det försvann han.

Jag tycker att det som är så bra med boken är att: De är spännande men ändå kärleksfulla!

För vem passar boken: Alla tror jag

Över till Mariam, som fyller 12 år i december:

Boktitel: Barnvaktstrubbel

Författare: Diane Karlstrom

Boken handlar om: En tjej som har en lillasyster och en ensamstående mamma. Hon har en bästis som ska ha en fest. Hon har pratat om det i en månad och när festen var behövde hon passa sin lillasyster.

Jag tycker att det som är så bra med boken är: Den är spännande och rolig.

För vem passar boken: Den passar för minst 12 år och uppåt.

Och så Linneas, 14 års tips:

Boktitel: Fyra dagar fyra nätter

Författare: Morgan Matson

Boken handlar om: Amy som förlorat sin pappa i en bilolycka. Helt plötsligt bestämmer sig Amys mamma för att flytta till Connecticut. Eftersom Amy inte kör sedan olyckan så ska Roger, Amys barndomsvän köra henne (från Kalifornien till Connecticut). Men planen går inte riktigt som planerat…

Jag tycker att det som är så bra med boken är att: Det var roliga bilder och citat i boken, men jag tycker än att författaren skrev riktigt bra.

För vem passar boken: Alla som känner för att läsa den : )

Tack till Moa, Mariam och Linnea för era tips! Mer om bokklubben och tidigare tips hittar du här.

Måste lägga till: jag trodde att jag själv hade bloggat om Fyra dagar fyra nätter men det hade jag inte. I alla fall så håller jag med Linnea om att det är roligt med illustrationerna i boken som är allt från kopior på matkvitton till listor över låtarna som Amy och Roger lyssnar på. Jag tyckte om att läsa om deras roadtrip och tyckte det var synd när den tog slut.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


