Internationella bokveckan 2012: det blev Kelly Link

Ser på facebook att det åter är dags för Internationella bokveckan. Flera gör uppmaningen att ta den bok som ligger närmast, slå upp till sidan 52 och i sin statusrad skriva rad 5 utan att nämna boktitel och författare. Förra året blev det en guidebok om USA och Jellicoe Road av Melina Marchetta för mig när jag tog statusradsskrivandet till Flaskposten, men med valet att avslöja titel och författare.

I år blir meningen för mig: Titta inte för länge, du kan falla i och drunkna.

Boken är Pretty monsters: Fel grav och andra berättelser av Kelly Link. Fel grav är novellsamlingen med de skruvade berättelserna: om en grav som grävs upp, mystiska trollkarlar, en tv-serie som inte är som någon annan, en mycket rymlig handväska och två systrar som inte bör leka som de gör. Innan jag började läsa trodde jag att de skulle vara mer skrämmande, kanske är jag härdad, men särskilt rädd blev jag inte när jag läste. Däremot blev jag fascinerade och överraskad över vändningarna i berättelserna. Samt: jag gillar att Kelly Link inte har skrivit ”sova med lampan tänd”-noveller utan ”håller sig kvar i minnet för att de är spännande, hjärnutmanande, kick-ass bra”-noveller.

I oktober kommer del två: Askungeleken. Jag ser mycket fram emot den.

Kelly Link kommer också till Sverige i oktober. Den 5 – 7/10 pågår science fiction- och fantasykongressen Kontrast i Uppsala. Läs mer om Kontrast på deras hemsida. Även Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren gästar Kontrast.

Mer om Kelly Link hittar du på hennes hemsida.

Vilken mening får du fram i din närmaste bok?

/Sofia

 

 

2 Responses to “Internationella bokveckan 2012: det blev Kelly Link”


  1. 1 kerstin.bridgeman 20, september, 2012 kl. 8:21 f m

    ”Jag kan inte sitta och höra på det här längre”.

  2. 2 Sofia 20, september, 2012 kl. 8:29 f m

    Vilken spännande mening. Blir nyfiken: vem kan inte lyssna längre? Varför?


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


