Onda krafter i Sollentuna

Coco Moodysson är en svensk serieskapare. Hon har tidigare gett ut två självbiografiska seriealbum; Coco Platina Titan Total och Aldrig godnatt. Bägge albumen rekommenderas varmt. Nu har hon alltså skrivit sin första ungdomsbok.

Onda krafter i Sollentuna handlar om Alexander som flyttar till Sollentuna från Farsta och börjar i en ny skola.

Alexander känner sig ensam och annorlunda. Han önskar att hans liv vore lite mindre komplicerat, att han kunde vara en normal sportkille. Han tror att det finns en ond kraft inom honom som kanske bara en schaman kan hjälpa honom med.

Men in i hans liv kommer två väldigt olika och annorlunda tjejer. Struliga fosterbarnet Maxine som han blir fascinerad eller rent av lite besatt av. Och så är det Viola som går i hans nya klass. Viola med de stora tänderna, som är ful och fel och älskar Ted Gärdestad. Alexander försöker i det längsta att undvika att umgås med Viola men hon ger inte upp och är på honom som ett plåster. Och utan att han eller läsaren märker något har Viola plötsligt blivit en viktig person som Alexander faktiskt vill vara med. Så trots att Alexander helst av allt vill ha normala kompisar och ett problemfritt liv dras han till de allra konstigaste tjejerna i hela Sollentuna.

Det fina med den här boken är hur Coco Moodysson lyckas levandegöra de här udda karaktärerna, jag kan verkligen se dem framför mig och jag undrar samtidigt vad de ska hitta på härnäst. Precis som Alexander vill jag veta mer om Maxine och Viola.

Kanske just för att de är annorlunda och lite udda är det här karaktärer som jag kan relatera till. Vem kände sig inte helt fel och onormal på högstadiet? Det finns också en absurd och nedtonad humor som jag verkligen uppskattar. Om man tycker om Coco Moodyssons seriealbum kommer man nog att gilla Onda krafter i Sollentuna. Precis som många av de bästa filmarna och författarna bygger hon upp ett eget universum som befolkas av figurer som med naturlighet rör sig mellan seriealbum och roman. Jag hoppas att jag snart får besöka Moodyssons värld igen, med serierutor eller utan.

/Clarisa

Fin boktrailer.

4 Responses to “Onda krafter i Sollentuna”


  1. 1 flaskpostenJohanna 22, september, 2012 kl. 2:29 e m

    Clarisa, du har nyss flyttat upp den här boken flera centimeter i min vill-läsa-hög!

  2. 3 Anna i Stockholm 25, september, 2012 kl. 7:32 f m

    Har vi den? Anna E

  3. 4 Clarisa R Ronge (@ClariAnahi) 25, september, 2012 kl. 7:23 e m

    Vi har inte den i Cirken, men du kan få låna den!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


