På spaning med Hedvig av Hedvig Ljungar

Antiloper och Affektion var två böcker jag läste 2011 men inte fått ändan ur och skrivit om förrän i höst. Det här inläggets bok är det nästan lika illa ställt med. På spaning med Hedvig läste jag tidigt 2012 och tänkte med en gång att den här boken måste jag blogga om.

Varför måste? Hedvig Ljungars bok behövs (tyvärr) 2012. I baksidestexten går att läsa att ”Boken handlar om hur det är att vara ung i en värld som behandlar tjejer och killar olika.” Hedvig ger i sina kåserande texter flera exempel på vardagsföreteelser som pekar på att det faktiskt är så. Vi skriver 2012. Tjejer och killar behandlas olika.

Men Hedvigs spanande når även till områden hur tjejer behandlar andra tjejer, om utseendefixering och om hur man hanterar det där med att bli stormade förälskad. Hennes texter blandas med fakta om ätstörningar, våldtäkter och skönhetsoperationer.

Boken är snyggt formgiven vilket bidrar till den positiva läsupplevelsen. Det enda jag ställer mig lite frågande till är fotografierna på Hedvig själv. I slutet tackar Hedvig fotografen för att han fångat så ”bra och viktiga bilder”. Det är fina bilder, ja men jag ser inte att de direkt tillför boken något.

Men det är inget stort i det hela. På spaning med Hedvig borde läsas av inte bara ungdomar utan även vuxna. Den ger en bra inblick i funderingarna hos en ung tjej. Funderingar jag kan känna igen mig i (trots att jag är en s.k. vuxen) och säkert fler med mig.

Är du nyfiken på Hedvig Ljungar kan du besöka förlagets hemsida och läsa en intervju med henne.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


