Pettson och Findus är tillbaka

Flera gånger har jag läst nya Pettson och Findus-boken: Findus flyttar ut. Varje gång sitter jag i soffan och skrattar för mig själv. Sven Nordqvist är verkligen fenomenal på att rita roliga ansiktsuttryck, gester och finurliga små mucklor som kikar fram där man minst anar det.

I Findus flyttar ut är det just titeln som händer. Pettson är trött på att varje morgon väckas av att Findus hoppas i sin nya säng. Lösningen på problemet: Findus flyttar ut i ett dass. Innan Findus kan flytta in måste dasshålet tas bort och möbler ställas in. Det tapetseras och fejas.

Till en början är det mesta frid och fröjd. Men Pettson tycker det är lite väl tyst utan Findus. Findus själv börjar känna sig lite rädd för rävar. Hur ska det här sluta?

Det här är tionde Pettson och Findus-boken. Som liten älskade jag att läsa om den kluriga gubben och hans speciella katt. Nostalgin visste knappt några gränser när jag läste Findus flyttar ut. Trots att det är den tionde boken utvecklar här Sven Nordqvist karaktärerna och tar dem med på ett stillsamt äventyr hemma på gården. Boken handlar om att växa upp, flytta hemifrån och om saknad. Boken är en klassisk allåldersbok och jag hoppas många upptäcker eller återupptäcker radarparet.

Några bonusbilder som jag skrattade lite extra åt:
Findus hoppar ett hopp som inte är något speciellt.

Hönorna mera stjälper än hjälper vid tapetseringen…

…där en liten muckla fastnat på väggen.

/Sofia

2 Responses to “Pettson och Findus är tillbaka”


  1. 1 flaskpostenJohanna 11, oktober, 2012 kl. 9:05 f m

    Åh, absolut höstläsning för mig! Jag är ett nytillkommet vuxenfan av den här världen. Läste alla böckerna förra året för första gången – så mycket detaljer och finurligheter, att upptäcka!

  2. 2 Sofia 11, oktober, 2012 kl. 9:08 f m

    Perfekt att pigga upp sig med i höstmörkret! En sak som är så himla bra med böckerna är att de passar alla åldrar. Bilder att titta på om och om igen och ändå hitta något nytt varje gång – det är så himla bra.

    Tänkte förresten lite på när du var Findus på ditt förra jobb. Gulligt : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


