ALMA-priset

Igår tillkännagavs att Mo Yan fick årets Nobelpris i litteratur men igår var också dagen då nomineringarna för ALMA-priset 2013 presenterades på Frankfurts bokmässa. Den här gången är det  207 kandidater från 67 länder som juryn ska ta ställning till och de har fram tills slutet av mars då vinnaren tillkännages på bokmässan i Bologna. Bland nomineringarna finns läsfrämjande organisationer, författare och illustratörer.

Jag blev väldigt glad när jag läste i nomineringslistan att en av mina favoritförfattare, Melina Marchetta har blivit nominerad. Andra favoriter jag också hoppas lite extra på är  Anna-Clara Tidholm, Eva Lindström, Isol eller varför inte Barbro Lindgren?

Men samtidigt är det precis som med Nobelpriset att det bara är roligt om det blir en författare eller illustratör som man aldrig tidigare hört talas om. ALMA-juryn har hittills alltid valt spännande pristagre som bland andra Sonya Hartnett, Kitty Crowther, Shaun Tan och Katherine Paterson. Här kan man läsa hela nomineringslistan: http://www.alma.se/sv/Nominering/Kandidater/2013/ och här kan man läsa om alla ALMA-pristagare http://www.alma.se/sv/Pristagare/

Har ni någon favorit?

/Clarisa

1 Response to “ALMA-priset”


  1. 1 Sofia 14, oktober, 2012 kl. 7:17 f m

    Det finns så många bra! Jag hejar bl.a. På Gro Dahle och Svein Nyhus som jag såg är nominerade tillsammans.

    Men himla skoj att Marchetta är nominerad. Jag håller också med om att det är spännande om någon för mig okänd får priset. Kul att upptäcka någon ny!

    Sen gillar jag när priset gått till någon läsfrämjande organisation. De om några behöver väl pengarna om man ska tänka så…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


