Träffa vildsvinet Veke

För tio dagar sedan bloggade jag om en gris som tog sig in på ett dagis. Nu är det dags för ett vildsvin.

Vildsvinet heter Veke och är skapad av Charlotta Lannebo och Emma Göthner. Veke är ett egensinnigt litet vildsvin som väljer att gå sin egen väg. Katalysatorn blir en röd baddräkt. Baddräkten hittar Veke vid en strand och kan inte låta bli att prova. Den passar perfekt! Men en röd baddräkt lyser alldeles för mycket i skogen säger de andra vildsvinen och tycker Veke ska ta av sig dräkten. Det vill inte Veke utan väljer istället att lämna flocken och bege sig ut på egna äventyr.

Charmig är ordet som dyker upp i min hjärna när jag tänker på Veke. Text och bild fungerar fint ihop för att få fram en spännande berättelse om det lilla vildsvinet.

Emma Göthner har illustrerat en väldigt söt Veke som för tankarna till Olof Landströms fina grisar, får, nyckelpigor m.m. Dock tycker jag vissa bilder i Veke-boken drar ner helhetsintrycket något, främst de på lodjuren. Jag är inte heller överförtjust i slutet. Men det är bara småsaker. På det hela taget gillar jag historien om självständiga Veke. Det är roligt att ett vildsvin får spela huvudrollen. De andra vildsvinen i litteraturen som jag kan komma på är de som blir till mat i Asterix.

Äta upp Veke hoppas jag ingen gör, för jag skulle gärna läsa ytterligare böcker om det lilla vildsvinet.

Flaskposten har tidigare intervjuat Charlotta Lannebo med anledning av hennes böcker om Lilla E. Intervjun kan du läsa här. Lägg märke till vilken djur Charlotta nämner som sitt favoritdjur…

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


