Vår katastrofala historia

Jag älskar dig inte. Orden uttalas av Bries pojkvän Jacob och är de sista orden hon hör innan hennes hjärta brister och döden är oundviklig. Men Brie hamnar inte i himlen. Inte heller blir allt svart. Hon hamnar på en pizzeria i en stad som starkt påminner om staden där hon växte upp. I ett limbo-liknande tillstånd är allt till en början förvirrat och det Brie vet är att allt är fel. Fel för att hon bara är 15 år. Fel för att hon vill tillbaka till sin familj. Fel för att hon avskyr Jacob. Hon vill hämnas på honom för att han krossade hennes hjärta. På pizzerian finns andra ungdomar bland annat coola Patrick som kommer att vägleda men även hjälpa Brie i hennes hämndförsök men även att gå vidare.

Låter det absurt? Vår katastrofala historia är en ganska absurd historia med många svängar. Men det är också en fin historia om vänskap och kärlek. Finast beskrivet är Brie och hennes saknad efter sin familj och vice versa. Jag grinade flera gånger när jag läste boken.

Men det här är ingen genomtung och deprimerande bok utan språket är ironiskt-roligt. Bries komiska tajming med funderingar och kommentarer om det hon upplever går hand i hand med hur det är när en 15-årig flicka plötsligt dör.

Jag tänkte en del på Resten får du ta reda på själv, om Sam som dör i en bilolycka och sedan får uppleva sin sista dag om och om igen. Unga flickor som ”dör” och som sen måste fundera ut saker och ting. En historia med många svängar. Böckerna liknar varandra men de är absolut värda att läsa, båda två.

Musik spelar i en stor roll i Vårt katastrofala liv vilket jag gillar. Sitter nu och filar på ett eventuellt inlägg om musik i 2012-års ungdomsböcker. För visst förekommer det mycket musik i år?

Vår katastrofala historia är Jess Rothenbergs debut, mer om henne hittar du på hennes hemsida.

/Sofia

4 Responses to “Vår katastrofala historia”


  1. 1 Clarisa R Ronge (@ClariAnahi) 11, november, 2012 kl. 8:57 e m

    Åh, den ska jag läsa! Rolig och sorglig är den bästa kombon.

  2. 2 Sofia 11, november, 2012 kl. 10:05 e m

    Ja gör det och berätta vad du tycker. Glömde skriva att jag tyckte den var lite seg i början. Men när jag idag fortsatte läsa läste jag hela i ett svep.

  3. 3 Friddeli 22, mars, 2014 kl. 4:45 e m

    Läste den precis. Hade också läst ”Resten får du ta reda på själv” innan så tänkte också ganska mycket på den när jag läste boken

  4. 4 Sofia 22, mars, 2014 kl. 5:01 e m

    De är lika! Men bra båda två.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


