Downton Abbey och Hallwylska museet

Ett av mina favoritmuseer i Stockholm är Hallwylska museet. Det ligger mitt i stan och är ett privatpalats byggt i slutet av 1800-talet åt greve och grevinnan von Hallwyl. Att palatset är ett museum idag är grevinnans förtjänst. Under sin levnadstid samlade hon på allt! Vilket idag ligger till grund för ett fascinerande museum som ger en inblick i hur de riktigt rika levde för över 100 år sedan.

På museet visas även olika tillfälliga utställningar och den som är nu har orsakat publikrusning: kläder från tv-serien Downton Abbey. I går gick jag och såg utställningen. Det är fokus på kvinnornas kläder och det med anledning av att männens kläder används om och om igen i serien. Männens mode förändrades inte lika mycket som kvinnornas. Kläderna som visas är fantastiska. I utställningen visas även en del kläder från familjen von Hallwyl. Mycket intressant att se.

På Hallwylska museet får man besöka paradvåningen (med Downton Abbey-utställningen) på egen hand. Men jag rekommenderar varmt att gå med på en visning. Museet har även dramatiserade familjevisningar och nu i stundande jultider handlar de om jul hos familjen von Hallwyl. Jag har gått på två dramatiserade visningar och tyckte det var en rolig idé som gav en annorlunda bild av museet.

Mer information om museet och deras program hittar du här på hemsidan.

Som bonus, några bilder från Downton Abbey-utställningen:

Detta bildspel kräver JavaScript.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


