Nominerad: Only väg is upp av Emmy Abrahamson

Om en vecka delas Augustpriset ut. Efter att ha suttit med i juryn och läst och tänkt och tyckt och valt fram de nominerade ska det blir spännande att höra vilken bok de 21 elektorerna röstar fram som vinnare. Blir det Abrahamsson, Croall, Lindenbaum, Malmberg, Melin eller Ulmaja?

Inför prisutdelningen tänkte jag kort presentera de nominerade böckerna i varsitt inlägg. För enkelhetens skull kör jag i bokstavsordning på författarens efternamn (jag är ju ändå bibliotekarie…). Först ut blir Emma Abrahamsson och Only väg is upp.

Filippa flyttar till London. Hennes dröm är att komma in på en berömd teaterskola. Hon längtar också efter en cool pojkvän, en fin lägenhet och hela det fantastiska liv hon kommer få i England. Ett bryskt uppvaknande visar sig i form av pyttelitet rum där sängen bara är en madrass på golvet. Pengar som sinar och ett extrajobb med en häxa till chef. Lägg därtill pojkar som ljuger. Inget blir som Filippa tänkt sig.

Emmy Abrahamson skildrar mitt i prick en dröm som inte blir som planerat. Det blir något annat istället och det blir inte helt fel det heller. Emmys/Filippas språk i boken är fantastiskt roligt. Besvikelserna beskrivs med humor även om Filippa i stundernas hetta inte har det så roligt. Som läsare smålog jag, fnissade och skrattade högt.

Även i Emmys debut Min pappa är snäll och min mamma är utlänning beskrivs händelserna komiskt. Där tyckte jag att det blev för hysteriskt och nästan hetsigt. I Only väg is upp känns humorn lite nedtonad och det vinner boken massor på.

Only väg is upp är första delen i en trilogi. Jag ser fram emot att läsa de kommande delarna.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


