Nominerad: Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall

Nästa författare och bok som är nominerad till Augustpriset är Moa-Lina Croall med Jag blundar och önskar mig något.

Jag blundar och önskar mig något är andra boken om Lisa. I den första Det är jag som är Lisa får vi lära känna ensamma Lisa och ta del av hennes funderingar kring vänskap samt en frånvarande mamma. Lisa lär känna Nova och äntligen har hon fått en kompis.

Deras vänskap testas i Jag blundar och önskar mig något. Nova som är ett år äldre än Lisa börjar dra iväg: smink, killar och nya vänner lockar. Lisa försöker hänga med så gott hon kan och orkar men det är inte lätt.

Moa-Lina Croall skriver i jag-form med ett språk som står ut bland ”mellanåldersböckerna”. Autentiskt är ett ord som dyker upp när jag tänker på Moa-Linas bok. Det är verkligen Lisa som berättar för läsaren. Och det hon är med om kan många känna igen sig i. Brytningsperioden mellan att vara barn och tonåring är tuff och så närgånget det beskrivs Jag blundar och önskar mig något gör att jag är mycket glad att jag inte är där nu.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


