Nominerad: Jag är världen av Mårten Melin

Femte nominerade boken till årets Augustpris är skriven av en favorit här på Flaskposten: Mårten Melin. Hans bok Jag är världen utmärker sig i årets bokflod då den innehåller poesi för ungdomar.

Mårten har skrivit flera diktböcker som vänder sig till barn och ungdomar. Många tror att det är svårt och tråkigt att läsa poesi. Mårtens dikter är varken svåra eller tråkiga. I Jag är världen ger han röst åt ungdomarna i en helt vanlig skolklass någonstans i Sverige. Dikterna handlar om allt det som rör sig i huvudet på en tonåring. Mårten lyckas ge dikterna olika tonfall som om de är skrivna av flera personer. Men det blir inte spretigt utan de hålls ihop av ”klassrumsramen”.

Att dikterna inte är svåra och tråkiga betyder inte att de är flamsiga och ytliga. Jag tycker det märks att Mårten tar sina unga läsare på allvar. Mycket bra!

/Sofia

3 Responses to “Nominerad: Jag är världen av Mårten Melin”


  1. 1 Katharina Törnqvist 22, november, 2012 kl. 3:36 e m

    Vi gillar den också. Läs gärna det vi skrivit:
    http://lillabus.wordpress.com/2012/11/18/jag-ar-varlden-av-marten-melin/

  2. 2 clarianahi 23, november, 2012 kl. 11:18 f m

    Mårten Melin är alltid bra. Jag hoppas han vinner!

  3. 3 Sofia 23, november, 2012 kl. 12:45 e m

    Katharina: Roligt! Hoppas boken når många läsare.

    Clarisa: håller med om att Mårten verkligen alltid är bra. Så det här är din favorit alltså? Jag har faktiskt svårt att välja en favorit. När jag tror att jag valt en kommer jag på en annan sen velar jag fram och tillbaka : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


